Branschföreträdare är eniga - på kort sikt kan konsumenternas lust till storstadsresor och att trängas i varuhus och köpcentrum att minska något, men snart återgår man till sina tidigare vanor.
Det är kontentan av den rundringning som DI gjort efter det att hotbilden mot Sverige ökat efter terrordåden i Paris.
På GeKås i Ullared, Mall of Scandinavia, NK och andra stora varuhus har polisbevakningen ökat, och fler vakter är på plats.
Svensk Handel säkerhetschef Per Geijer lutar sig mot tidigare internationella erfarenheter när han säger att den ökade oron efter ett terrordåd brukar hålla i sig ett par dagar, men att människorna snabbt går tillbaka till sina rutiner.
Resebyråer har fått ta emot en del avbokningar till Paris, och ser att kunderna verkar föredra sol-och bad framför storstadsresor.
En effekt av oron kan vara att fler väljer att e-handla sina julklappar i år. Men det kan enligt Paul Fischbein vd på Qliro group vara svårt att mäta, eftersom e-handeln ändå är i stark tillväxt just nu:
- Vi har inga historiska erfarenheter, säger han.