Pengarna ska bidra till " utvecklingen av ett nytt handelsområde och nya koncept för mötesplatser för modebranschen".
Det som började med Stockholm skohus och Sko- och väskmässan är nu ett område i full tillväxt för svenska och internationella modevarumärken inom konfektion, skor, väskor och accessoarer, formgivare, textilleverantörer, inköpare och säljare.
I februari nästa år invigs Stockholm showroom, med 8 000 kvadratmeter permanenta visningslokaler. Då huset redan är i det närmaste fullbokat, kommer det att utökas med ytterligare 2 000 kvadratmeter under tredje kvartalet nästa år. Då kommer Stockholm fashion district att omfatta två hus med permanenta visningslokaler, tolv inköpsmässor per år (till exempel Preview fabrics and accessories) liksom event, seminarier och pop-up-aktiviteter.
Modeklustret har beskrivits som "Den största händelsen i modebranaschen på decennier".
Gemensam satsningBakom satsningen finns ett team från branschorganisationen Agenturföretagen , fastighetsägare och företag i modebranschen. Nacka kommun bidrar med ekonomiskt stöd.
– Stockholm fashion distritt ska vara en aktuell, levande och inkluderande mötesplats för framtidens modebransch i Sverige och Skandinavien. Vi vill också kunna visa det allra senaste vad gäller nya och smarta affärslösningar. Andra tematiska satsningar kan komma att handla om export, inkubation för unga företag, försäljning och att utforska digitaliseringens alla möjligheter, säger
Helena Waker, Agenturföretagens vd.