23948sdkhjf

Det drar ihop sig till Black Friday

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Black Friday och Cyber Monday har seglat upp som stora e-handelsdagar globalt. På senare år har traditionen fått fäste även i Sverige.

I USA är fredagen efter Thanksgiving den dag då julhandeln startar. Det brukar vara jättereor. Black Friday har i USA främst varit ett fenomen i butikshandeln. Cyber Monday startades senare för att stimulera nät-handel.
I Sverige är det främst e-handlarna som sedan ett par år driver utvecklingen av Black Friday. Förra året blev Black Friday den största e-handelsdagen även i Sverige.
Då blev försäljningen nära 2 miljarder kronor på denna enda dag. Onlineförsäljningen ökade med 50 procent jämfört med samma dag 2013 och det genomfördes upp till 28 transaktioner per sekund

Rekordsälj
Black Friday äger i år rum den 27:e november . Enligt en prognos från det digitala rabattkodsföretaget Cuponation kommer årets Black Friday sannolikt att slå alla rekord jämfört med tidigare år, både i Sverige och globalt.
För Sverige är prognosen att sökningen ökar med 83 procent jämfört med förra året, och att försäljningen ökar från 1,9 till 2,9 miljarder vilket betyder att Black Friday blir större än någon annan dag under julhandeln.

Fler aktiviteter

Postnord har intervjuat företag och konsumenter som underlag för sin prognos över julhandeln på nätet. Deras undersökning visar att allt fler företag satsar på aktiviteter inför
Black Friday och Cyber Monday. I år kommer 29 procent av företagen att
genomföra aktiviteter i samband med antingen Black Friday eller Cyber Monday,
en ökning från 19 procent 2014.
Lene Iren Oen, vd för den nordiska e-handelsaktören Komplett group bekräftar bilden:
− För oss är Black Friday den 27 november startskottet för julhandeln, säger hon.


Black week

Förra året tog Jollyroom Black Friday-konceptet ett steg längre och utlyste en hel vecka med bra priser – en så kallad ”Black Week”. Målet var att lyfta upp fenomenet Black Friday hos de nordiska konsumenterna men samtidigt göra något kreativt och eget av konceptet.

Olle Sauar
, vd på Jollyroom, kommenterar satsningen Black Week:
- Ifjol ville vi få fler e-handlare att omfamna konceptet kring Black Friday på den nordiska marknaden och samtidigt höja ribban. Vi ville förknippas med de stora internationella aktörerna och erbjuda våra konsumenter kampanjer som är minst lika bra som de amerikanska.
Han berättar att satsningen blev mycket lyckad förra året.

-Förra årets Black Week var ett race som konsumenterna inte förväntade sig. Både vår trafik och försäljning fördubblades jämfört med hur en genomsnittlig vecka ser ut. Black Friday-fenomentet har vuxit och blivit så stort, att kunderna numera förväntar sig riktigt bra erbjudanden, säger han.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

20 butiker ska bort i modekedjan

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Härligt mycket handel i Almedalen

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.123