Det drar ihop sig till Black Friday

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Black Friday och Cyber Monday har seglat upp som stora e-handelsdagar globalt. På senare år har traditionen fått fäste även i Sverige.

I USA är fredagen efter Thanksgiving den dag då julhandeln startar. Det brukar vara jättereor. Black Friday har i USA främst varit ett fenomen i butikshandeln. Cyber Monday startades senare för att stimulera nät-handel.
I Sverige är det främst e-handlarna som sedan ett par år driver utvecklingen av Black Friday. Förra året blev Black Friday den största e-handelsdagen även i Sverige.
Då blev försäljningen nära 2 miljarder kronor på denna enda dag. Onlineförsäljningen ökade med 50 procent jämfört med samma dag 2013 och det genomfördes upp till 28 transaktioner per sekund

Rekordsälj
Black Friday äger i år rum den 27:e november . Enligt en prognos från det digitala rabattkodsföretaget Cuponation kommer årets Black Friday sannolikt att slå alla rekord jämfört med tidigare år, både i Sverige och globalt.
För Sverige är prognosen att sökningen ökar med 83 procent jämfört med förra året, och att försäljningen ökar från 1,9 till 2,9 miljarder vilket betyder att Black Friday blir större än någon annan dag under julhandeln.

Fler aktiviteter

Postnord har intervjuat företag och konsumenter som underlag för sin prognos över julhandeln på nätet. Deras undersökning visar att allt fler företag satsar på aktiviteter inför
Black Friday och Cyber Monday. I år kommer 29 procent av företagen att
genomföra aktiviteter i samband med antingen Black Friday eller Cyber Monday,
en ökning från 19 procent 2014.
Lene Iren Oen, vd för den nordiska e-handelsaktören Komplett group bekräftar bilden:
− För oss är Black Friday den 27 november startskottet för julhandeln, säger hon.


Black week

Förra året tog Jollyroom Black Friday-konceptet ett steg längre och utlyste en hel vecka med bra priser – en så kallad ”Black Week”. Målet var att lyfta upp fenomenet Black Friday hos de nordiska konsumenterna men samtidigt göra något kreativt och eget av konceptet.

Olle Sauar
, vd på Jollyroom, kommenterar satsningen Black Week:
- Ifjol ville vi få fler e-handlare att omfamna konceptet kring Black Friday på den nordiska marknaden och samtidigt höja ribban. Vi ville förknippas med de stora internationella aktörerna och erbjuda våra konsumenter kampanjer som är minst lika bra som de amerikanska.
Han berättar att satsningen blev mycket lyckad förra året.

-Förra årets Black Week var ett race som konsumenterna inte förväntade sig. Både vår trafik och försäljning fördubblades jämfört med hur en genomsnittlig vecka ser ut. Black Friday-fenomentet har vuxit och blivit så stort, att kunderna numera förväntar sig riktigt bra erbjudanden, säger han.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kompletterar med egna varumärken

Hundratals anställda kan förlora jobbet

Nätjätten Amazon kan komma att säga upp hundratals anställda när tjänsterna Prime och Fresh slås ihop.

Ikea återkallar godis - skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Sportamore utökar lagerinvestering

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam.

Nyhetsbrev

Här öppnar Deichmann igen

Arkiv

Zetadisplay ökade omsättningen

Maxihandlare årets företagare

Maxihandlaren Mats Nilsson har utsetts till årets företagare i Nacka. "En otroligt stor ära", skriver han på butikens Facebooksida.

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Ica ska lyfta entreprenörskap

Ska dela ut pris till samhällsförändrande entrepenörer.

We Effects och Vi-skogens vd slutar

Stockholmspremiär för Normal

I januari öppnade danska kedjan första butikerna i Sverige och i april väntar Stockholm.

Urstarkt för byggvaror trots kris

Trots prisras på bostäder och risk för en förvärrad byggkris går handeln med järn- och byggvaror urstarkt.

Han går till Intersport

E-handelsgrundaren Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Securitas tecknar avtal med modejätte

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Coop säger upp avtalet med Postnord

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184