23948sdkhjf

Det drar ihop sig till Black Friday

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Black Friday och Cyber Monday har seglat upp som stora e-handelsdagar globalt. På senare år har traditionen fått fäste även i Sverige.

I USA är fredagen efter Thanksgiving den dag då julhandeln startar. Det brukar vara jättereor. Black Friday har i USA främst varit ett fenomen i butikshandeln. Cyber Monday startades senare för att stimulera nät-handel.
I Sverige är det främst e-handlarna som sedan ett par år driver utvecklingen av Black Friday. Förra året blev Black Friday den största e-handelsdagen även i Sverige.
Då blev försäljningen nära 2 miljarder kronor på denna enda dag. Onlineförsäljningen ökade med 50 procent jämfört med samma dag 2013 och det genomfördes upp till 28 transaktioner per sekund

Rekordsälj
Black Friday äger i år rum den 27:e november . Enligt en prognos från det digitala rabattkodsföretaget Cuponation kommer årets Black Friday sannolikt att slå alla rekord jämfört med tidigare år, både i Sverige och globalt.
För Sverige är prognosen att sökningen ökar med 83 procent jämfört med förra året, och att försäljningen ökar från 1,9 till 2,9 miljarder vilket betyder att Black Friday blir större än någon annan dag under julhandeln.

Fler aktiviteter

Postnord har intervjuat företag och konsumenter som underlag för sin prognos över julhandeln på nätet. Deras undersökning visar att allt fler företag satsar på aktiviteter inför
Black Friday och Cyber Monday. I år kommer 29 procent av företagen att
genomföra aktiviteter i samband med antingen Black Friday eller Cyber Monday,
en ökning från 19 procent 2014.
Lene Iren Oen, vd för den nordiska e-handelsaktören Komplett group bekräftar bilden:
− För oss är Black Friday den 27 november startskottet för julhandeln, säger hon.


Black week

Förra året tog Jollyroom Black Friday-konceptet ett steg längre och utlyste en hel vecka med bra priser – en så kallad ”Black Week”. Målet var att lyfta upp fenomenet Black Friday hos de nordiska konsumenterna men samtidigt göra något kreativt och eget av konceptet.

Olle Sauar
, vd på Jollyroom, kommenterar satsningen Black Week:
- Ifjol ville vi få fler e-handlare att omfamna konceptet kring Black Friday på den nordiska marknaden och samtidigt höja ribban. Vi ville förknippas med de stora internationella aktörerna och erbjuda våra konsumenter kampanjer som är minst lika bra som de amerikanska.
Han berättar att satsningen blev mycket lyckad förra året.

-Förra årets Black Week var ett race som konsumenterna inte förväntade sig. Både vår trafik och försäljning fördubblades jämfört med hur en genomsnittlig vecka ser ut. Black Friday-fenomentet har vuxit och blivit så stort, att kunderna numera förväntar sig riktigt bra erbjudanden, säger han.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här har Dressmann gått i konkurs – 31 butiker omfattas

Försäljningsrekord och ny butik för Jula

"I framtiden ska Marqet omfatta 80 till 90 butiker"

För 67 butiker är avtalen färdigförhandlade och fler nya avtal väntar inom de närmaste två veckorna.

På nytt jobb
Daymakerduo startar nytt kundmötesföretag

Citykärnor i nytt samarbete

Clas Ohlson: Resultat och marginal över förväntan

Nyhetsbrev

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Arkiv

Farsta centrum har ny ägare

Zara Home har slagit igen i Göteborg

TEKNIK
Massmarknad i sikte för biometriska betalkort

Tar över Digital Inn

Köper delar av konkursboet.

Mat och apoteksvaror i samma e-handelspåse

Target stänger butiker på grund av upplopp

E-handel för Flying Tiger Copenhagen

1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

På nytt jobb
Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

Normal öppnar 10 minibutiker

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Cervera presenterar nytt affärsområde

Footways omsättning backar

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Kungsängen till Åhléns

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.125