23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Den blir årets modeklapp

Nu duggar rapporterna kring Årets julklapp i olika branscher tätt. Modebranschen väljer att lägga ett universalplagg under granen.

För åttonde gången har modebranschen utsett sin modejulklapp.

Och i år har Svensk Handel Stil tillsammans med Swedish fashion council valt att slå in en poncho.

I motiveringen sägs att det är ett plagg som går att hitta i de flesta klädbutiker och ett plagg som röner nyväckt intresse, från att ha varit lite av en doldis.

– Ponchon representerar verkligen allt vi vill att årets modejulklapp ska göra. Med ”one size fits all” passar den många konsumenter samtidigt som den har fått ett nyväckt intresse under året. Den går också att kombinera på många sätt vilket möjliggör ett långt och därmed mer hållbart liv för plagget, säger

Linda Kroon

, kanslichef på Svensk Handel Stil.

Ponchon har differentierats och börjar nu bli ett basplagg i garderoben. På marknaden syns också nya bolag som har ponchon som enda plagg i sitt utbud.

– Det är roligt att ponchon har utvecklats så starkt i handeln under året, det är verkligen ett tillgängligt universalplagg som kan passa alla kroppar, stilar, säsonger och plånböcker, säger

Elin Frendberg

, vd Swedish fashion council.

Tidigare modejulklappar:

2008 - Pyjamasen

2009 - Halsduken

2010 - Skjortan

2011 - Tröjan

2012 - Galoschen

2013 - Lättviktsjackan

2014 - Hatten

2015 - Ponchon

BREAKING
{{ article.headline }}
0.143