23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sverigepremiär för mobil plånbok

Idag lanseras en ny digital plånbok i Sverige. Det är Mastercard som tillsammans med Nordea, SEB och Swedbank lanserar Masterpass. I första hand är den tänkt att underlätta för e-handelskunden och därmed öka konverteringsgraden hos e-handlarna.

Så här till en början kan Masterpass användas för köp på nätet och i appar. Framöver kommer det även bli möjligt att betala med lösningen i butik via en mobiltelefon.

Lösningen finns redan på plats i närmare 30-talet länder världen över. Sverige är först ut i Norden.

Webgallerian och Consortio fashion group med dess varumärken Bubbleroom, Halens och Cellbes, hör till de handlare som hunnit ansluta sig:

– Nu kan vi erbjuda den senaste tekniken för snabba och smidiga betalningar . Vi är övertygade om att det kommer att uppskattas av våra kunder och få positiva effekter på vårt varumärke, säger

Ville Kangasmuukko

, vd på Bubbleroom.

Fler banker på tur

Nordea, SEB och Swedbank är först ut. Snart följer också Icabanken och Resurs bank.

I den mobila plånboken kan kunden lägga in och spara sina leveransadresser och sina kortuppgifter från alla sina kort (inte bara Mastercard-kort).

I Sverige är lösningen kopplat till Mobilt BankID för säker identifiering.

– Det har blivit en nationell standard vilket är lite unikt för Sverige, säger

Mats Taraldsson

, affärsutvecklingschef på Mastercard Norden och Baltikum.

Om den enhet som kunden handlar ifrån har BankID-appen nedladdad sedan tidigare startar identifikationen automatiskt när kunden trycker på checkoutknappen.

Snabbt och smidigt e-köp”

Den digitala plånboken ska göra e-handelsköpet enkelt och snabbt vare sig man handlar från en smart telefon, surfplatta eller dator.

– När kunden kan handla på nätet med endast några få klick ger det fler genomförda köp och nöjdare kunder som i högre grad vill återvända, säger Mats Taraldsson.

Rutinerna redan på plats

Lösningen kräver att också nätbutiken i sin tur ansluter sig, vilket görs genom betaltjänstleverantörerna Accumulate (Close Payment), DIBS, Netaxept, PayNova eller PayEx.

Därmed får e-butiken en ”Buy with MasterPass”-checkoutknapp.

I slutänden handlar det från handlarens perspektiv om vanliga kortbetalningar, något som man redan har rutiner på plats för:

– Handlarna behöver inte ytterligare avstämnings- och rapporteringsrutiner vilket gör det enkelt att komma igång, säger Mats Taraldsson.

Efter Sverige är Norge nästa land på tur för lansering.

I förlängningen är planen att Mastercards digitala plånbok ska kunna användas kontaktlöst.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126