Var tionde bilist ser suddigt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Var tionde bilist, alltså cirka 600 000 svenska bilister, skulle inte få ta körkort med den syn de har idag. Det visar Synbesiktningen , ett initiativ av Synoptik och Bilprovningen.

Var tionde bilist, alltså cirka 600 000 svenska bilister, skulle inte få ta körkort med den syn de har idag. Det visar Synbesiktningen , ett initiativ av Synoptik och Bilprovningen.

Samtidigt svarar nio av tio bilister i undersökningen att de vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar för bilister, något som saknas i Sverige idag. Hälften av bilisterna vill ha krav på synundersökningar, senast från 45 års ålder.
Se filmen som visar hur det är att köra med trafikfarlig syn.

I början av november genomfördes Synbesiktningen där 1 896 bilister svarade på frågor om syn och bilkörning. När 1 004 av bilisterna gjorde ett syntest visade det sig att 18 procent, var sjätte bilist, hade så stora differenser mellan sin synskärpa (med eller utan glasögon), och den synskärpa de borde ha, att de utgör en direkt trafikfara. 11 procent, var tionde bilist, hade en så dålig synskärpa att de inte bara utgör en trafikfara – de skulle inte ens klara dagens synkrav vid ansökan om körkortstillstånd.

Båda grupperna har en så nedsatt synskärpa att de börjar se oskarpt på en till två meter.

Nio av tio vill ha lagkrav

Undersökningen visar att nio av tio bilister vill att Sverige inför synundersökningar i samband med körkortsförnyelsen. Sju av tio tycker att bilister ska undersöka synen vart tredje år eller oftare, något som Synoptik och Optikbranschen rekommenderar. I Sverige gör man idag bara synundersökningar vid ansökan om körkortstillstånd, efter det görs inga kontroller. I de flesta EU-länder genomför man återkommande synkontroller på bilister efter de har tagit körkort. I våra grannländer Finland och Norge har man återkommande synundersökningar på bilister över 70 respektive 75 år.

Kort om resultaten av undersökningen

Nio av tio bilister anser sig se tillräckligt bra för att köra säkert, ändå är var sjätte en trafikfara och var tionde skulle inte få körkort i dag. Det betyder att ca 600 000 svenska bilister med B-körkort kör med olaglig syn på svenska vägar (totalt 5 475 845 personer med B-körkort enligt Transportstyrelsen).
11 procent, var tionde bilist, har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav. Samtidigt visar undersökningen att 11 procent gör en synundersökning endast vart tionde år. Ännu fler, 20 procent uppger att de aldrig gjort en synundersökning sedan de fick körkort.
Nio av tio vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar. Sju av tio vill att detta senast ska börja vid 45 års ålder, något som ligger i linje med Synoptiks och Optikbranschens rekommendationer.
Länk till filmen som visar hur var sjätte bilist ser ute på vägarna.

– Synen förändras gradvis och många inser inte hur stora synfel de faktiskt har. Har man haft felfri syn hela livet skaffar man kanske bara ett par läsglasögon när man blir äldre utan att kontrollera hur synen förändrats på långt håll. I Sverige har vi idag inte obligatoriska syntester för bilister, inte ens när vi förnyar körkortet vilket gör att alltför många kör med trafikfarlig syn, säger Helene Hjertberg, legitimerad optiker på Synoptik i Stockholm.

– Förhoppningsvis leder det uppseendeväckande resultatet av Synbesiktningen till att fler bilister tar ansvar för sin och andras säkerhet i trafiken inte bara genom att besikta bilen utan även genom att regelbundet kontrollera sin syn, säger Bilprovningens kommunikationschef Cecilia Blom Hesselgren.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Han blir ny vd för Granngården

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Så shoppar svenskarna inför jul

Nyhetsbrev

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

Arkiv

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Lucia populärt i varumärken

Konst platsar i köpcentrum

Appen ökar Dagmars digitala fokus

Modevarumärket Dagmar har kommit långt på sin digitaliseringsresa. Hälften av e-kunderna använde mobilen.

Kronans apotek hittar nya lägen

Skatteverket får skarpare verktyg

Återbruksgalleria expanderar

Postnord får 400 miljoner

På nytt jobb
Förändring i Swedish Match topp

Ekonomichefen lämnar tobaksföretaget

Granit flyttar till Hässleholm

Kläder drog upp priserna

På nytt jobb
Niklas Johnsson ny vd för Avensia

Styrelsen i e-handelsleverantören Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny vd.

Utomhus i Malmö

I september nästa år samlas den internationella outdoorbranschen i Malmö.

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Så går det för köpcentrumen i år

Nytt samarbete: Media Markt säljer svensk elbil

Jobbsajt använder underrättelsemetoder

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

Galleria satsar på hälsa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166