23948sdkhjf

Var tionde bilist ser suddigt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Var tionde bilist, alltså cirka 600 000 svenska bilister, skulle inte få ta körkort med den syn de har idag. Det visar Synbesiktningen , ett initiativ av Synoptik och Bilprovningen.

Var tionde bilist, alltså cirka 600 000 svenska bilister, skulle inte få ta körkort med den syn de har idag. Det visar Synbesiktningen , ett initiativ av Synoptik och Bilprovningen.

Samtidigt svarar nio av tio bilister i undersökningen att de vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar för bilister, något som saknas i Sverige idag. Hälften av bilisterna vill ha krav på synundersökningar, senast från 45 års ålder.
Se filmen som visar hur det är att köra med trafikfarlig syn.

I början av november genomfördes Synbesiktningen där 1 896 bilister svarade på frågor om syn och bilkörning. När 1 004 av bilisterna gjorde ett syntest visade det sig att 18 procent, var sjätte bilist, hade så stora differenser mellan sin synskärpa (med eller utan glasögon), och den synskärpa de borde ha, att de utgör en direkt trafikfara. 11 procent, var tionde bilist, hade en så dålig synskärpa att de inte bara utgör en trafikfara – de skulle inte ens klara dagens synkrav vid ansökan om körkortstillstånd.

Båda grupperna har en så nedsatt synskärpa att de börjar se oskarpt på en till två meter.

Nio av tio vill ha lagkrav

Undersökningen visar att nio av tio bilister vill att Sverige inför synundersökningar i samband med körkortsförnyelsen. Sju av tio tycker att bilister ska undersöka synen vart tredje år eller oftare, något som Synoptik och Optikbranschen rekommenderar. I Sverige gör man idag bara synundersökningar vid ansökan om körkortstillstånd, efter det görs inga kontroller. I de flesta EU-länder genomför man återkommande synkontroller på bilister efter de har tagit körkort. I våra grannländer Finland och Norge har man återkommande synundersökningar på bilister över 70 respektive 75 år.

Kort om resultaten av undersökningen

Nio av tio bilister anser sig se tillräckligt bra för att köra säkert, ändå är var sjätte en trafikfara och var tionde skulle inte få körkort i dag. Det betyder att ca 600 000 svenska bilister med B-körkort kör med olaglig syn på svenska vägar (totalt 5 475 845 personer med B-körkort enligt Transportstyrelsen).
11 procent, var tionde bilist, har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav. Samtidigt visar undersökningen att 11 procent gör en synundersökning endast vart tionde år. Ännu fler, 20 procent uppger att de aldrig gjort en synundersökning sedan de fick körkort.
Nio av tio vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar. Sju av tio vill att detta senast ska börja vid 45 års ålder, något som ligger i linje med Synoptiks och Optikbranschens rekommendationer.
Länk till filmen som visar hur var sjätte bilist ser ute på vägarna.

– Synen förändras gradvis och många inser inte hur stora synfel de faktiskt har. Har man haft felfri syn hela livet skaffar man kanske bara ett par läsglasögon när man blir äldre utan att kontrollera hur synen förändrats på långt håll. I Sverige har vi idag inte obligatoriska syntester för bilister, inte ens när vi förnyar körkortet vilket gör att alltför många kör med trafikfarlig syn, säger Helene Hjertberg , legitimerad optiker på Synoptik i Stockholm.

– Förhoppningsvis leder det uppseendeväckande resultatet av Synbesiktningen till att fler bilister tar ansvar för sin och andras säkerhet i trafiken inte bara genom att besikta bilen utan även genom att regelbundet kontrollera sin syn, säger Bilprovningens kommunikationschef Cecilia Blom Hesselgren .
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Nyhetsbrev

Ny svensk cykelkedjesatsning

Arkiv

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Pandora med ny vd

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Rejält resultattapp för sportkedjan

Nytt läge för Coop

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Ica-handlare misshandlades blodig

Så ser nya Deichmann ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115