23948sdkhjf

Var tionde bilist ser suddigt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Var tionde bilist, alltså cirka 600 000 svenska bilister, skulle inte få ta körkort med den syn de har idag. Det visar Synbesiktningen , ett initiativ av Synoptik och Bilprovningen.

Var tionde bilist, alltså cirka 600 000 svenska bilister, skulle inte få ta körkort med den syn de har idag. Det visar Synbesiktningen , ett initiativ av Synoptik och Bilprovningen.

Samtidigt svarar nio av tio bilister i undersökningen att de vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar för bilister, något som saknas i Sverige idag. Hälften av bilisterna vill ha krav på synundersökningar, senast från 45 års ålder.
Se filmen som visar hur det är att köra med trafikfarlig syn.

I början av november genomfördes Synbesiktningen där 1 896 bilister svarade på frågor om syn och bilkörning. När 1 004 av bilisterna gjorde ett syntest visade det sig att 18 procent, var sjätte bilist, hade så stora differenser mellan sin synskärpa (med eller utan glasögon), och den synskärpa de borde ha, att de utgör en direkt trafikfara. 11 procent, var tionde bilist, hade en så dålig synskärpa att de inte bara utgör en trafikfara – de skulle inte ens klara dagens synkrav vid ansökan om körkortstillstånd.

Båda grupperna har en så nedsatt synskärpa att de börjar se oskarpt på en till två meter.

Nio av tio vill ha lagkrav

Undersökningen visar att nio av tio bilister vill att Sverige inför synundersökningar i samband med körkortsförnyelsen. Sju av tio tycker att bilister ska undersöka synen vart tredje år eller oftare, något som Synoptik och Optikbranschen rekommenderar. I Sverige gör man idag bara synundersökningar vid ansökan om körkortstillstånd, efter det görs inga kontroller. I de flesta EU-länder genomför man återkommande synkontroller på bilister efter de har tagit körkort. I våra grannländer Finland och Norge har man återkommande synundersökningar på bilister över 70 respektive 75 år.

Kort om resultaten av undersökningen

Nio av tio bilister anser sig se tillräckligt bra för att köra säkert, ändå är var sjätte en trafikfara och var tionde skulle inte få körkort i dag. Det betyder att ca 600 000 svenska bilister med B-körkort kör med olaglig syn på svenska vägar (totalt 5 475 845 personer med B-körkort enligt Transportstyrelsen).
11 procent, var tionde bilist, har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav. Samtidigt visar undersökningen att 11 procent gör en synundersökning endast vart tionde år. Ännu fler, 20 procent uppger att de aldrig gjort en synundersökning sedan de fick körkort.
Nio av tio vill ha lagkrav på återkommande synundersökningar. Sju av tio vill att detta senast ska börja vid 45 års ålder, något som ligger i linje med Synoptiks och Optikbranschens rekommendationer.
Länk till filmen som visar hur var sjätte bilist ser ute på vägarna.

– Synen förändras gradvis och många inser inte hur stora synfel de faktiskt har. Har man haft felfri syn hela livet skaffar man kanske bara ett par läsglasögon när man blir äldre utan att kontrollera hur synen förändrats på långt håll. I Sverige har vi idag inte obligatoriska syntester för bilister, inte ens när vi förnyar körkortet vilket gör att alltför många kör med trafikfarlig syn, säger Helene Hjertberg , legitimerad optiker på Synoptik i Stockholm.

– Förhoppningsvis leder det uppseendeväckande resultatet av Synbesiktningen till att fler bilister tar ansvar för sin och andras säkerhet i trafiken inte bara genom att besikta bilen utan även genom att regelbundet kontrollera sin syn, säger Bilprovningens kommunikationschef Cecilia Blom Hesselgren .
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121