Som Dagens Handel igår rapporterade tar e-handelsentreprenören Jarno Vanhatapio (grundare av bland annat Nelly.com) och hans bolag NA-KD över det svenska modemärket Rut and circle.
Modebranschtidningen Habit har intervjuat
som upprepar att märkets återförsäljare inte ska märka någon förändring. ”Business as usual”:
– Wholesaledelen ska fortsätta precis som vanligt, säger Jarno Vanhatapio till Habit.
Men vad gäller Rut and circles egen retaildel blir förändringarna desto större. Endast en av Rut and circles egna butiker, flaggskeppsbutiken i Nordstan/Femmanhuset i Göteborg, kommer att drivas vidare.
Det blir istället webbutikerna Na-kd.com och Rutandcircle.com som blir de största försäljningskanalerna – primärt mot utlandet.
Säljpotential på över 40 miljonerRut and circle omsätter totalt cirka 70 miljoner kronor.
På Habits reporters fråga vilken potential Jarno Vanhatapio ser, svarar han:
– Den delen vi tar över är cirka 40–45 miljoner kronor.
Och vidare på fråga om hur försäljningssiffrorna ser ut om fem år blir svaret:
– Det är svårt att säga. Men vi tar inte över saker för att de ska stå still utan för att de ska expandera. Rut and circle har ett relativt moget återförsäljarnät i Norden, det finns en del att växa i, absolut. Det ska vara utvalda, bra återförsäljare i Norden. Men framför allt är det utlandet som gäller för expansion.