23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Black Friday har spritt sig till detaljhandeln

Black Friday har i år nått sitt definitiva genombrott i detaljhandeln konstaterar företrädare för köpcentrumägaren Steen&Ström.

2013 var Black Friday ett e-handelsfenomen i de skandinaviska länderna. Nu är den här bilden helt annorlunda, enligt Steen och Ström, som i ett pressmeddelande skriver att Black Friday nu har blivit Skandinaviens största dag för handel över flera kanaler.

- I år såg vi också Black Friday´s definitiva genombrott i Skandinavien. På förvånansvärt kort tid har Black Friday utvecklats från att enbart vara en e-handels spin-off som importeras från USA, till att bli Nordens största shoppingdag. Kedjor och köpcentrum satsar massivt både online och i fysisk butik, säger marknadsdirektör på Steen & Ström,

Claus Tüchsen

.

Han säger att Black Friday blivit startskottet för julhandeln i alla branschkategorier.

- Bygghandeln var till exempel inte med förra året, i år, satsade de tungt på Black Friday. Kedjorna ser värdet av integration mellan e-handel och fysiska butiker i köpcentrum, och lockar därför med mycket bra erbjudande på båda ställena, säger han.

Nu växer köpcentrumen mer än ren e-handel

Steen & Ströms köpcentrum rapporterade under årets Black Friday en mycket god försäljning och ett ökat antal besökare; i Norge ökade försäljningen med hela 162 procent i förhållande till en genomsnittlig dag, och i Danmark ökade besöken så mycket som 150 procent i förhållande till en genomsnittlig fredag. På Emporia, Steen & Ströms flaggskepp i Malmö, ökade antalet besökare med häpnadsväckande 171 procent i förhållande till en genomsnittlig vardag.

Steen & Ström skriver att försäljningen i deras köpcentrum ökade mer än vad e-handeln ökade.

Baserat på siffror från nätet skriver de också att kortköpen i Norge ökade med 19,5 procent jämfört med förra årets Black Friday, medan den danska kortanvändningen ökade med så mycket som 29 procent.

- Det är mycket bra siffror för både e-handel och i butik. Trenden visar att skillnaden mellan ren e-handel och fysiska butiker är helt förlegad. Kedjorna har insett att det är flera kanaler samtidigt som gäller. De butiker som upprättat en enhetlig strategi som förstärker kundupplevelsen i den fysiska butiken och i digitala kanaler, har förstått det, säger Claus Tüchsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11