23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Icagruppen ändrar strategi

Börsnoterade Icagruppen presenterade på fredagen sina strategiska prioriteringar för 2016. Bland nyheterna finns en ökad satsning på specialvaror.


Icagruppen vill också öka effektiviteten i hela värdekedjan, med fokus på butiksdrift och digitalisering och förbättra it-utvecklingen.

Tre prioriteringar från 2015 har tagits bort i den nya strategiplanen. Det rör dels utvecklingen och implementeringen av gruppens infrastruktruprojekt inom logistik och det stora it-outsorcingprojektet, som båda bedöms vara på banan eller avslutade.

Icagruppen tar också bort skrivningen om att förstärka sitt emv-erbjudande, men målsättningen att öka andelen med en procentenhet per år kvarstår, enligt Icagruppens strategi- och affärsutvecklingschef Liv Forhaug.

Icas emv-andel i butikerna uppgick under årets första nio månader till 23,3, procent (22,2).

Här är hela listan över Icagruppens strategiska prioriteringar 2016:

Utveckla ledande CRM och ett gemensamt svenskt lojalitetsprogram

Säkra konkurrenskraftiga priser och en rättvisande prisuppfattning

Utveckla ICAs erbjudande och position inom hälsa

Stärka erbjudandet inom specialvaror, inklusive Hemtex (Ny för 2016)

Skapa ett ledande omnikanalerbjudande tvärs över segment och plattformar

Ytterligare stärka positionen i Baltikum

Öka effektiviteten i hela värdekedjan, med fokus på butiksdrift och digitalisering (Ny för 2016)

Förbättra IT-utveckling genom närmare verksamhetskoppling och nya arbetssätt (Ny för 2016)

Införliva ICAs gemensamma värderingar och vidareutveckla arbetet inom talent management

Stödja kundernas hållbara val och driva en klimatsmart verksamhet

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047