23948sdkhjf

Ökad e-handel ökar svensk mobiltrafik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

En ny rapport från rabattkodsföretaget Cuponation visar att e-handeln blir allt mer mobil och att detta ökar mobiltrafiken i Sverige.

Cuponation hänvisar till rapporter från Postnord som visar att e-handeln ständigt ökar i Sverige:
"Bara under det tredje kvartalet i år ökade den med 16 procent jämfört med samma period 2014 och förväntas i år omsätta cirka 50 miljarder kronor. Dessa framsteg kan även illustreras med att ungefär vart femte köp av sällanköpsvaror i Sverige sker via internet. Som en effekt av detta har man kunnat se att en större andel konsumenter handlar via mobiltelefonen" skriver Cuponation.
Cuponation som är verksamt i på 17 olika marknader, följer utvecklingen genom insamlad data från de nordiska länderna Sverige, Finland och Norge.

Den tydligaste och stadigaste tillväxten syns enligt rapporten i Sverige – i december förra året stod mobiltrafiken för 24,5 procent av den totala trafiken och i oktober i år för 34,34 procent. Detta är en ökning större än i både Finland och Norge.
Tidigare har kunder ofta använt mobiltelefonen för att undersöka spännande produkter, men har därefter genomfört de viktiga inköpen på datorn, men nu känner allt fler kunder bekväma med att handla via sina smartphones.
Både e-handelsbutikernas mobilsidor och betalningslösningar utvecklats i en relativt snabb takt.
- Bekvämligheten, säkerheten och användningen av mobilen har ökat dramatiskt de senaste åren och då våra smartphones innehåller varenda liten del av våra liv är det bara naturligt att vi även använder dem även för att handla. Blickar vi några år framåt behöver några saker förbättras för att få fler konsumenter att handla via mobilen, nämligen bekvämligheten när det gäller användarupplevelsen och batteriet på smartphonen, anser Mads Bukholt, nordenchef på Cuponation.

Dessutom kan kunder hos SEB, Swedbank och Nordea nu använda Masterpass som betalningsmetod. I rapporten framhålls att detta förenklar betalningarna, eftersom kunden endast en enda gång behöver fylla i sina kort- och leveransuppgifter som senare sparas i en digital plånbok.

Skillnad Finland Sverige
På den svenska marknaden dominerar Appleprodukter, då dessa står för över 50 procent av mobiltrafiken, medan de i Finland endast utgör 25 procent. Denna skillnad kan bero på ett antal olika faktorer:

-Trender sprider sig vanligtvis till Sverige och sedan förs de vidare till Finland. När det kommer till mobiltrafik verkar både svenska konsumenter och e-handelsbutiker ha anpassat sig till det förändrade klimatet snabbare, säger Simo Orpana , nordisk marknadschef på Cuponation.

I Sverige sker de flesta av köpen mellan klockan nio och tio på kvällen, medan andelen transaktioner i Finland denna tid är 2,5 procent lägre. Den mest populära shoppingdagen i Sverige är söndagar, medan det i både Norge och Finland är måndagar som gäller. I alla tre länder är dessutom lördagen den dag som kunderna handlar minst på. Hoppet mellan en lördag och söndag i Sverige är stort, då skillnaden mellan den bästa och sämsta försäljningsdagen är cirka 50 procent.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Nyhetsbrev

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Arkiv

Här öppnar JC

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Jaktkedja i konkurs

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.161