23948sdkhjf

Ökad e-handel ökar svensk mobiltrafik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

En ny rapport från rabattkodsföretaget Cuponation visar att e-handeln blir allt mer mobil och att detta ökar mobiltrafiken i Sverige.

Cuponation hänvisar till rapporter från Postnord som visar att e-handeln ständigt ökar i Sverige:
"Bara under det tredje kvartalet i år ökade den med 16 procent jämfört med samma period 2014 och förväntas i år omsätta cirka 50 miljarder kronor. Dessa framsteg kan även illustreras med att ungefär vart femte köp av sällanköpsvaror i Sverige sker via internet. Som en effekt av detta har man kunnat se att en större andel konsumenter handlar via mobiltelefonen" skriver Cuponation.
Cuponation som är verksamt i på 17 olika marknader, följer utvecklingen genom insamlad data från de nordiska länderna Sverige, Finland och Norge.

Den tydligaste och stadigaste tillväxten syns enligt rapporten i Sverige – i december förra året stod mobiltrafiken för 24,5 procent av den totala trafiken och i oktober i år för 34,34 procent. Detta är en ökning större än i både Finland och Norge.
Tidigare har kunder ofta använt mobiltelefonen för att undersöka spännande produkter, men har därefter genomfört de viktiga inköpen på datorn, men nu känner allt fler kunder bekväma med att handla via sina smartphones.
Både e-handelsbutikernas mobilsidor och betalningslösningar utvecklats i en relativt snabb takt.
- Bekvämligheten, säkerheten och användningen av mobilen har ökat dramatiskt de senaste åren och då våra smartphones innehåller varenda liten del av våra liv är det bara naturligt att vi även använder dem även för att handla. Blickar vi några år framåt behöver några saker förbättras för att få fler konsumenter att handla via mobilen, nämligen bekvämligheten när det gäller användarupplevelsen och batteriet på smartphonen, anser Mads Bukholt, nordenchef på Cuponation.

Dessutom kan kunder hos SEB, Swedbank och Nordea nu använda Masterpass som betalningsmetod. I rapporten framhålls att detta förenklar betalningarna, eftersom kunden endast en enda gång behöver fylla i sina kort- och leveransuppgifter som senare sparas i en digital plånbok.

Skillnad Finland Sverige
På den svenska marknaden dominerar Appleprodukter, då dessa står för över 50 procent av mobiltrafiken, medan de i Finland endast utgör 25 procent. Denna skillnad kan bero på ett antal olika faktorer:

-Trender sprider sig vanligtvis till Sverige och sedan förs de vidare till Finland. När det kommer till mobiltrafik verkar både svenska konsumenter och e-handelsbutiker ha anpassat sig till det förändrade klimatet snabbare, säger Simo Orpana , nordisk marknadschef på Cuponation.

I Sverige sker de flesta av köpen mellan klockan nio och tio på kvällen, medan andelen transaktioner i Finland denna tid är 2,5 procent lägre. Den mest populära shoppingdagen i Sverige är söndagar, medan det i både Norge och Finland är måndagar som gäller. I alla tre länder är dessutom lördagen den dag som kunderna handlar minst på. Hoppet mellan en lördag och söndag i Sverige är stort, då skillnaden mellan den bästa och sämsta försäljningsdagen är cirka 50 procent.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Frifräsare öppnar nytt i köpcentrum

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Handelsområdet växer

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Hämtlådor lanseras i Litauen

Jollyroom får Nordens största e-handelslager

Efter de senaste årens expansion ska Jollyroom nu centralisera lagerverksamheten i en jätteanläggning.

Nyhetsbrev

Ikea skjuter upp varuhus

Arkiv

Allt fler kasserar kassarna

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Handlarna tappar tron till jul

Energidryck kan komma att begränsas

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Dole säljer i Sverige och Finland

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131