23948sdkhjf

Alkoholfritt tar plats på julbordet

Allt fler svenskar väljer alkoholfri öl. Men julmusten är fortfarande ohotad etta när det gäller det "vita" valet till julbordet.
Var tredje svensk dricker alkoholfri öl minst några gånger om året.

Från början var det Systembolaget som gällde om man ville köpa alkoholfri öl, men sedan flera år tillbaka finns det alternativ i livmedelsbutikerna. Och de senaste åren har utbudet har ökat rejält, både av alkoholfri och alkoholsvag öl.

Den totala försäljningen av alkoholfri öl i Sverige kommer, när året är slut, att uppgå till över 6 miljoner liter.

Siffrorna kommer från Carlsberg Sverige som låtit göra en enkät om svenskarnas syn på alkoholfria alternativ på julbordet med 1 000 svenskar (där 90 procent har svarat).

Rundfrågningen visar att fler än hälften av svenskarna ( 53 procent) någon gång köpt alkoholfri öl. Ännu fler (56 procent) kunde tänka sig att göra det.

Men kungen på det alkoholfria julbordet är fortfarande julmusten.

Carlsberg Sverige var tidigt ute i det alkoholfria sortimentet. Deras storsäljare Carlsberg non alcoholic ökade från 1 155 000 liter 2012 till 1 663 000 liter 2014. I år räknar Carlsberg Sverige med att sälja närmare två miljoner liter av sorten, vilket skulle innebära en ökning på 65 procent sedan 2012.

Så svarade svenskarna på frågorna kring alkoholfri öl:

Har du någon gång köpt alkoholfri öl?

· Ja 53 %

· Nej 47 %

Kan du tänka dig att köpa hem alkoholfri öl i jul?

· Ja 56 %

· Nej 44 %

Vilka av följande alkoholfria drycker vill du ha på julbordet?

· Julmust 28 %

· Mineralvatten 17 %

· Glögg 15 %

· Läsk 14 %

· Kranvatten 13 %

· Julöl 10 %

· Saft 3 %

Källa: Undersökning vecka 50, 2015 av Carlsberg tillsammans med Quicktake/SSI. Urval: 1 000 svenskar mellan 20 och 65.

Det som är viktigast när svenskar köper öl i mataffären är:

· Smaken (52 procent)

· Att ölen passar till mat jag ska äta ,(19 procent)

· Priset (13 procent)

· Varumärket (11 procent)

· Att ölen är ekologisk (5 procent)

· Att ölen är kall (5 procent)

· Tveksam, vet ej (23 procent)

Källa: Dryckeskollen 2015, Carlsberg Sveriges rapport om dryckestrender som genomförs tillsammans med Sifo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063