23948sdkhjf

Nytt kapital ger Matsmart tillväxtskjuts

Med över 30 nya miljoner kan snabbväxande Matsmart hålla tillväxttakten uppe. – Vi har svårt att hinna med. Med det här kapitaltillskottet kan vi fortsätta satsa och möta efterfrågan ännu bättre, säger vd och medgrundare Karl Andersson.
Matsmart startade i december 2013. Affärsidén är att köpa in varor som annars skulle kastas och sälja dem billigt till konsumenter över hela Sverige via nätet. Nu går Northzone och GP Bullhound in som nya investerare och stöttar bolaget med kapital för att säkra fortsatt tillväxt.

– Alla gillar att göra ett klipp på varor som det inte är något fel på. Det är inte så konstigt egentligen. Trots det blir vi lika förvånade varje månad över att se hur fort vi växer, säger Karl Andersson , vd och en av grundarna till Matsmart.

Snabbväxare

Matsmart omsatte 3 miljoner kronor 2014. I år är omsättningen nära tio gånger större. Sett till försäljningen de senaste månaderna är man nu uppe i 50 miljoner i årstakt.

Matsmart tar nu in över än 30 miljoner från nya investerare: Northzone och GP Bullhound.

Edastra, som stöttat bolaget sedan 2014, investerar också i denna runda. Det nya kapitalet kommer att hjälpa bolaget att utveckla verksamheten både i och utanför Sverige.

– Vi är bara i början av e-handelsrevolutionen när det gäller mat och livsmedel. Matsmart har hittat ett vinnande koncept som erbjuder konsumenter möjlighet att fynda, och även minskar matsvinnet. Med deras smarta affärsmodell och erfarna team tror vi starkt på vad de kan åstadkomma på den svenska och internationella marknaden, säger Jessica Nilsson , investeringsansvarig på Northzone och medgrundare i Hellofresh, en matleveranstjänst med verksamhet i sju länder.

Northzone har tidigare investerat i en rad e-handelsbolag som Fyndiq, Avito, Lesara och Outfittery.

Drivs av rekommendationer

Karl Andersson tror att det – förutom bra varor till låga priser – är två saker som ligger bakom den snabba tillväxten: dels det stora intresset för matsvinn, som utgör ett växande problem, dels att en så hög andel kunder rekommenderar andra att testa sajten.

– När man har gjort en bra affär vill man berätta om det, och visa sina vänner att de också kan göra det. Nu har konceptet blivit så välkänt att producenter och grossister hör av sig med idéer om samarbete, säger Karl Andersson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125