23948sdkhjf

Så påverkade novembervärmen klädjätten

Det varma höstvädret dämpade köplusten i H&M-butikerna i november. Ändå steg försäljningen med fyra procent.
H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 4 procent i lokala valutor under november, jämfört med samma månad föregående år. Försäljningen i november påverkades negativt av det för säsongen ovanligt milda vädret i Nordamerika och på flera av H&M-koncernens stora försäljningsmarknader i Europa, konstaterar ledningen.

I november månad öppnades 117 (74) nya butiker netto i koncernen.

Totalt uppgick därmed antalet butiker i koncernen till 3 924 den sista november, jämfört med 3 511 vid samma tidpunkt föregående år – alltså en ökning med 413 butiker.

Fjärde kvartalet 2015

I fjärde kvartalet 2015, september till och med november, ökade försäljningen inklusive moms med 9 procent i lokala valutor. Omräknat till svenska kronor uppgick försäljningen inklusive moms i fjärde kvartalet till 56 477 (49 656) miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med 14 procent.

Omsättningen exklusive moms uppgick till 48 692 (42 644) miljoner kronor.

Helår 2015

Under räkenskapsåret 2015, december 2014 – november 2015, ökade försäljningen inklusive moms med 11 procent i lokala valutor. Omräknat till svenska kronor uppgick försäljningen inklusive moms under helåret till 209 921 (176 620) miljoner kronor. Det motsvarar en ökning med 19 procent.

Omsättningen exklusive moms uppgick till 180 859 (151 419) miljoner kronor.

Beloppen är preliminära och kan komma att avvika något från bokslutskommunikén som publiceras den 28 januari nästa år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047