23948sdkhjf

Handlarna i Kil till motoffensiv

Med utbildning och stark lokal marknadsföring ska handlarna i den lilla värmländska orten Kil möta hotet från näthandeln.
– Vi ser näthandeln som det största hotet och vi måste försöka få folk att förstå hur viktigt det är att handla på hemmaplan. Då bidrar vi till att butiker inte behöver slå igen. Tomma butikslokaler ger en negativ bild, levande butiker ger hopp om tillväxt, säger Ing-Britt Bergström , ordförande i företagarföreningen Kilsam till tidningen Värmlands Folkblad.
Nu mobiliserar handlarna i Kil för att försöka få Kilsborna att förstå att de ska handla på hemmaplan.
I centrala Kil finns det ett 50-tal butiker och några är nyöppnade under året.

Ing-Britt Bergström berättar för tidningen att handlarna i Kil har sökt bidrag för att utbilda sig i att bli tuffare och säkrare i sin vardag. De har fått 50 000 kronor från Svensk handel Värmland Dalsland och har sökt ytterligare bidrag från Fastighetsägarna.

– Vi ska använda bidragen till att förkovra oss med föreläsningar och lära oss hur vi ska kunna sticka ut i mängden. Det är spännande för oss som haft butiker i några år att möta de unga som precis öppnat butiker här i Kil. De yngre sprudlar av energi och idéer det känns väldigt bra och roligt, säger Ing-Britt Bergström.

Ing-Britt Bergström berättar att målet med satsningen som kommer att hålla på fram till 2017 är att bli diplomerade affärsföretagare.

Ökad näthandel är en stark trend. Enligt Svensk Handels julrapport planerar var femte konsument att handla fler klappar på nätet i år. Men ännu svarar sex av tio konsumenter att de främst handlar sina julklappar i butikerna på orten där de bor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063