23948sdkhjf

Elgiganten ökar

Elgiganten redovisar en omsättningsökning med 4,5 procent under perioden 1 maj - 30 oktober jämfört med samma period 2014. Den positiva utvecklingen har fortsatt in i december där rekordförsäljningen under Black Friday gav en flygande start på årets julhandel.
För verksamhetsåret 2014/2015 ökade Elgiganten omsättningen med 6,9 procent till 9,1 miljarder kronor. Det följs nu upp av ett starkt första halvår på verksamhetsåret 2015/2016.

– Från maj till och med oktober ökar vi försäljningen med 4,5 procent i jämförbara enheter samtidigt som vi håller en stabil marginalnivå. I tillägg fördubblade vi butiksnätet under september och oktober med 79 butiker i gallerior och city-kärnor över hela Sverige. Under november fortsatte vi den satsningen med fyra nyetableringar i Malmö, Täby, Västerås och Uppsala. Det ger oss en unik position inför årets julhandel och för resten av verksamhetsåret, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande.

Man skriver också att satsningsområdena Epoq-kök, Företagsaffären (B2B) och tjänstekonceptet KnowHow är starka tillväxtområden och framgångsfaktorer. Dessutom har telekomsektorn haft en stark utveckling till stor del beroende på sammanslagningen med Phone House.

- Utvecklingen mot det digitala hemmet och den smarta vardagen sker dessutom med mobiltelefonen i centrum och det är en utveckling som går snabbt. En ständigt uppdaterad mobiltelefon och ett abonnemang som fyller just dina behov är essentiellt för människor idag och än mer i framtiden, säger Niclas Eriksson.


Flygande start

Företaget uppger också att Black Friday gav en flygande start på julhandeln.

– Black Friday överträffade alla våra förväntningar. Förra året fördubblade vi försäljningen och i år växte vi med ytterligare 75 procent. Det visar tydligt att våra produkter är både högintressanta och viktiga för kunderna. En stadigt ökande efterfrågan och en stark inledning på julhandeln gör mig än mer övertygad om att vi kommer att göra vår bästa jul någonsin och öka försäljningen med ytterligare 7 procent mot föregående år, säger Niclas Eriksson.

Enligt marknadsundersökningar förväntas 82,5 procent av svenskarna i ålder 15-79 år besöka något av Elgigantens varuhus under julhandeln.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078