En ny hållbarhetsundersökning från Svensk Handel visar att bland de handlare som arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor säger 7 av 10 att det ökar lönsamheten på kort sikt. Hela 8 av 10 anser att lönsamheten ökar på lång sikt.
– Det är glädjande att hållbar och lönsam handel går hand i hand. Handelns företag är med och driver utvecklingen mot ett hållbart samhälle, säger
, vd för Svensk Handel.
Nästan två av tre företag i handeln arbetar aktivt med hållbarhet. En tredjedel av företagen uppger dessutom att de har utökat arbetet det senaste året.
Viktig fråga för konsumenternaBland konsumenterna svarar 7 av 10 att det är mycket eller ganska viktigt att de företag som de handlar av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor.
Nästan varannan konsument säger sig ha avstått ett köp det senaste året eftersom det kan ha negativ påverkan på samhället. Två av tre säger att de under det senaste året har ökat sin konsumtion av varor som de uppfattar är bra ur ett hållbarhetsperspektiv.
– Det är i handeln som vi kan välja och välja bort. Allt fler konsumenter röstar med plånboken. Men vi ska inte glömma att priset fortfarande är en avgörande faktor för många konsumenter, säger Karin Johansson.