23948sdkhjf

Bra år för norska köpcentrum i Sverige

Omsättningen i Olav Thon gruppens svenska köpcentrum ökade med drygt fyra procent under 2015.
Norska Olav Thon gruppen, som förutom 96 hel- och delägda köpcentrum i Norge också äger och driver 11 svenska köpcentrum har haft en bra utveckling på den svenska marknaden.

Av de nio köpcentrum som var i gruppens ägo under hela 2015, visar sex på positiva omsättningsökningar. Den största ökningen hade Charlottenberg shoppingcentrum som ökade 9,1 procent, från 1,9 miljarder svenska kronor till drygt 2,1 miljarder. Även Överby, med en omsättning 2015 på 856 miljoner kronor hade en bra ökning, 7,2 procent.

Nordby shoppingcenter är Olav Thongruppens största i Sverige, med en omsättning på drygt 4 miljarder kronor. Här blev ökningen 1,6 procent.

Sollentuna centrum ökade med 4,2 procent, Töcksgors shoppingcenter med 5 procent och nyöppnade Långflon köpcentrum med 216 procent, från blygsamma 57 miljoner till 182.

De tre köpcentrum som tappade omsättning var Mirum galleria, -2,9 procent, Mitt i city, -2,7 procent och Familia köpcentrum -2,3 procent.

Gränshandelscentrumen hade totalt en ökning med 6 procent. Den norska kronan har blivit betydligt svagare under året och medförde att gränshandeln planade ut under slutet av året. Men gränshandeln är fortsatt stor och det är fortfarande stora prisskillnader i många varugrupper.

Under 2015 förvärvade Olav Thon gruppen ytterligare två köpcentrum, Etage i Trollhättan och en större sektion av köpcentrumet Torp i Uddevalla.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075