23948sdkhjf

Stark julhandel på nätet

Black Friday blev startskottet för en mycket god julhandel på nätet 2015 enligt en rapport från rabattkodsföretaget Cuponation.
Enligt uppgifter från både DIBS och Postnord ökade e-handeln i Sverige rejält under förra året. DIBS rapport anger att den ökade med 10 miljarder på ett år och Postnords siffror visade en ökning på 16 procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2014.

Black Friday slog igenom
Rabattkodsföretaget Cuponation, skriver i sin rapport att 2015 var året då Black Friday slog igenom på allvar i Sverige och att dagen blev ett tydligt startskott på julhandeln, då konsumenterna handlade för 2,3 miljarder kronor.
Under Black Friday-veckan ökade Cuponation sina intäkter med ungefär 363 procent jämfört med samma period föregående år.

Cyber Monday, som inte har blivit ett lika stort fenomen än, var även den en framgångsrik dag för Cuponation då företaget mer än dubblade sina intäkter jämfört med samma dag året innan.
Cuponation drar slutsatsen att eftersom svenska konsumenter har tagit sig till Black Friday så finns det potential för Cyber Monday att bli en betydligt större dag år 2016, särskilt om fler företag tar till vara på dagen.


Större julhandel

Även julhandeln blev större på nätet: Fram till den 19:e december hade svenskarna handlat för 5 miljarder kronor på nätet. Det är en ökning på en miljard jämfört med 2014.
Efter Black Friday och Cyber Monday kunde Cuponation även utläsa att julhandeln gick betydligt bättre jämfört med föregående år – företagets intäktsökning låg på cirka 389 procent på den svenska marknaden under december månad:

- 2015 var ett utmärkt år för e-handeln generellt och särskilt för rabattkodsmarknaden. Det är tydligt att svenskar har börjat anamma konceptet att spara när det är möjligt och vi förväntar oss även att den tendensen fortsätter under 2016. Black Friday var den största shoppingdagen online någonsin, vilket förstärker det faktum att människor börjar handla smart: de handlar där det finns bäst priser och där de kan göra kap på kvalitetsprodukter. 2016 kommer att bli ytterligare ett tillväxtår för e-handeln. Vid sidan av förväntningarna på Alla hjärtans dag, Black Friday och julen visar den ekonomiska utsikten att konsumenterna har pengar att handla för och är redo att göra det, säger Mads Bukholt , Norden-vd på Cuponation.

Ökad mobiltrafik
Genom insamlad data har Cuponation även sett en klar ökning i den svenska mobiltrafiken, som i slutet av 2015 låg på 34,34 procent av den totala trafiken.

Företaget spår att mobiltrafiken kommer att öka mer när Swish i början av 2016 lanserar sin lösning för e-handel.

En stor del av de svenska konsumenterna valde hemleveranser. Men en del aktörer fick kritik för sena leveranser:

- Vi såg i slutet av 2015 ett tydligt problem för e-handlare att leverera varor och produkter i tid. Detta visar att e-handeln har växt mycket snabbare än vad någon har förväntat sig. Vad aktörerna på marknaden lärde sig var att ha verksamheten redo i mycket större skala. Därför tror vi inte att vi kommer att se en liknande situation under de nästkommande åren, avslutar Mads Bukholt.

Cuponations affärsidé är att i samarbete med nätets största återförsäljare inom bland annat kläder, smink, teknik, sport och resor erbjuda rabattkoder och exklusiva erbjudanden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079