Sveriges radio har i dag ett inslag från Värnamo där butikerna gör en digital satsning för att försöka motverka en hotande butiksdöd.
– Jag tror faktiskt vi är ganska unika när vi erbjuder den här möjligheten till handeln i Värnamo, säger
, vd och centrumledare på Värnamo city i inslaget.
Anders Wallin säger att han inte känner till något annat ställe där lokala butiker går ihop och skapar en gemensam e-handelsportal.
Värnamo city är ett gemensamt bolag för fastighetsägare, butiker och kommunen.
- Lönsamheten sjunker som en gråsten för detaljhandeln. Våra barn och barnbarn har andra köpvanor. Vi måste finnas på nätet, säger
fotohandlaren
i inslaget. Han tror det är livsviktigt för butikerna att finnas på nätet.
Det finns en butik i Värnamo som inte har väntat utan redan är igång. Det är Trend House som finns med sin butik på Storgatsbacken, men sedan i oktober också har en webbshop.
– Vi tycker det har funkat jättebra. Man måste hänga med och vara i framkant hela tiden, säger
Emilie Hedström, på Trend House i inslaget.
Trend House har webbshop och finns på Instagram, Snapshot och andra sociala mediesidor.
Sedan webbshoppen startade i oktober har de inte märkt någon nedgång i antal besök i butiken i centrum av Värnamo, men de har fått fler kunder via webbshoppen - så långt bort som från Luleå.
Anders Wallin har fått idén till en gemensam webbshop från sin förra bransch, resebranschen, där resor går att handla både på webben och i butik.