Illustrationen av den lille pojken på tändsticksasken gjordes 1936 av
Einar Nerman, och föreställer konstnärens egen son.
För varje såld produkt av Swedish Matchs varumärke Solstickan går en del av försäljningspriset till Stiftelsen Solstickan. Stiftelsens syfte är att verka till förmån för barn och gamla genom att dela ut projektbidrag, bidrag till forskning samt ett årligt Solstickepris.
Swedish Match har räknat: Solstickepojken har avbildats på över 10 miljarder tändsticksaskar. All den här tändstickstillverkningen sker i Sverige på Swedish Matchs fabrik i Tidaholm.
– Det är en pigg 80-åring vi firar, under förra året kunde inbringade medel från försäljningen av Solstickeprodukter bidra till föreningslivet med medel till 23 viktiga projekt, läger eller kollon. Jag tror att Solstickan är en symbol som i stort sett alla svenskar känner till, men långtifrån alla känner till historien och syftet bakom varumärket, säger
, försäljningsdirektör på Swedish Match Industries i Tidaholm.
Förutom de 23 projektbidragen delade Stiftelsen Solstickan ut medel till ytterligare 49 projekt genom Stiftelsen Stora Kopparbergs Bergslags AB Fond för Solstickan.