23948sdkhjf

En tredjedel av näthandeln går via mobilen

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

Nu har köp via smarta mobiler gått om surfplattorna, visar en ny undersökning.

Rapporten Mobile payments index (MPI), släpps kvartalsvis av Adyen, ett globalt teknikföretag inom betallösningar. Rapporten granskar nätbaserade mobila betalningar i de transaktioner som görs hos Adyens kundbas.

Rapporten för det fjärde kvartalet 2015 visar att mer än en tredjedel, 34 procent, av webbläsarbaserade transaktioner via nätet nu görs från en mobil enhet, jämfört med drygt 30 procent föregående kvartal.

För Sverige har transaktionerna via mobila enheter ökat med 3,1 procentenheter under helåret 2015. Toppnoteringen för svenska marknaden skedde under oktober 2015 då webbläsarbaserade onlineköp via en mobil enhet stod för 38,4 procent.

– Mobila betalningar, både i appar och webbaserade, driver tillväxten av e-handel, säger Jussi Lindberg , ansvarig affärsutveckling för Adyen i Norden och Baltikum.

– När konsumenter över hela världen i första hand väljer mobilen för e-handel, är det tydligt att en ”mobile-first” strategi för betalningar är nödvändig. Denna trend är extra tydlig i Sverige, som länge legat i framkanten med en hög andel mobila betalningar.

Även betalningarna via mobilen ökar kraftigt. I Europa sker 23 procent av nätbetalningar via en smart mobil och 11 procent via surfplattan. Bland enskilda marknader fortsätter Storbritannien att leda vägen vad gäller anpassning till mobila betalningar. Mobila enheter står nu för 49 procent av onlinetransaktionerna och drygt 34 procent av dessa kommer från en smart mobil. Bland andra marknader som snabbt anpassat sig är Nederländerna med 35 procent (23 procent via smarta mobiler) och Sverige med 32 procent (25 procent via smarta mobiler).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138