23948sdkhjf

En tredjedel av näthandeln går via mobilen

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

Nu har köp via smarta mobiler gått om surfplattorna, visar en ny undersökning.

Rapporten Mobile payments index (MPI), släpps kvartalsvis av Adyen, ett globalt teknikföretag inom betallösningar. Rapporten granskar nätbaserade mobila betalningar i de transaktioner som görs hos Adyens kundbas.

Rapporten för det fjärde kvartalet 2015 visar att mer än en tredjedel, 34 procent, av webbläsarbaserade transaktioner via nätet nu görs från en mobil enhet, jämfört med drygt 30 procent föregående kvartal.

För Sverige har transaktionerna via mobila enheter ökat med 3,1 procentenheter under helåret 2015. Toppnoteringen för svenska marknaden skedde under oktober 2015 då webbläsarbaserade onlineköp via en mobil enhet stod för 38,4 procent.

– Mobila betalningar, både i appar och webbaserade, driver tillväxten av e-handel, säger Jussi Lindberg , ansvarig affärsutveckling för Adyen i Norden och Baltikum.

– När konsumenter över hela världen i första hand väljer mobilen för e-handel, är det tydligt att en ”mobile-first” strategi för betalningar är nödvändig. Denna trend är extra tydlig i Sverige, som länge legat i framkanten med en hög andel mobila betalningar.

Även betalningarna via mobilen ökar kraftigt. I Europa sker 23 procent av nätbetalningar via en smart mobil och 11 procent via surfplattan. Bland enskilda marknader fortsätter Storbritannien att leda vägen vad gäller anpassning till mobila betalningar. Mobila enheter står nu för 49 procent av onlinetransaktionerna och drygt 34 procent av dessa kommer från en smart mobil. Bland andra marknader som snabbt anpassat sig är Nederländerna med 35 procent (23 procent via smarta mobiler) och Sverige med 32 procent (25 procent via smarta mobiler).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Nyhetsbrev

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111