23948sdkhjf

En tredjedel av näthandeln går via mobilen

| Av Thomas Karlsson | Tipsa redaktionen

Nu har köp via smarta mobiler gått om surfplattorna, visar en ny undersökning.

Rapporten Mobile payments index (MPI), släpps kvartalsvis av Adyen, ett globalt teknikföretag inom betallösningar. Rapporten granskar nätbaserade mobila betalningar i de transaktioner som görs hos Adyens kundbas.

Rapporten för det fjärde kvartalet 2015 visar att mer än en tredjedel, 34 procent, av webbläsarbaserade transaktioner via nätet nu görs från en mobil enhet, jämfört med drygt 30 procent föregående kvartal.

För Sverige har transaktionerna via mobila enheter ökat med 3,1 procentenheter under helåret 2015. Toppnoteringen för svenska marknaden skedde under oktober 2015 då webbläsarbaserade onlineköp via en mobil enhet stod för 38,4 procent.

– Mobila betalningar, både i appar och webbaserade, driver tillväxten av e-handel, säger Jussi Lindberg , ansvarig affärsutveckling för Adyen i Norden och Baltikum.

– När konsumenter över hela världen i första hand väljer mobilen för e-handel, är det tydligt att en ”mobile-first” strategi för betalningar är nödvändig. Denna trend är extra tydlig i Sverige, som länge legat i framkanten med en hög andel mobila betalningar.

Även betalningarna via mobilen ökar kraftigt. I Europa sker 23 procent av nätbetalningar via en smart mobil och 11 procent via surfplattan. Bland enskilda marknader fortsätter Storbritannien att leda vägen vad gäller anpassning till mobila betalningar. Mobila enheter står nu för 49 procent av onlinetransaktionerna och drygt 34 procent av dessa kommer från en smart mobil. Bland andra marknader som snabbt anpassat sig är Nederländerna med 35 procent (23 procent via smarta mobiler) och Sverige med 32 procent (25 procent via smarta mobiler).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Femte butiken för Hemcompaniet

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

176 miljoner till MQ

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122