Foto:Dagmar Forne
Fredells byggvaruhus är skådeplatsen för lanseringen. Den allra första kollektionen av De Palma workwear hänger i en egen shop-in-shop på byggvaruhuset i Sickla.
Förväntansfulla står bolagets vd
Jonas Skommevik, och de båda grundarna
och
Peter Cammarstrandi montern som prytts med en Harley Davidson.
De Palma är ett modemärke från USA:s västkust som togs till Sverige 2001 av Kristoffer Sundlin och Peter Cammarstrand. I många år drevs märket från Stockholm med en filial i Kalifornien.
2013 ansåg de bägge kompanjonerna att det var dyrt och komplicerat att driva en USA-verksamhet från Stockholm. De tittade på sin kundgrupp och såg att den till 85 procent bestod av yrkesverksamma hantverkare.
De beslöt göra ett omtag.
– Dagens byggherrar är noga med vad de uttrycker med sina kläder, bilar och verktyg. De vill vara snygga i både professionella sammanhang och privat. Vi såg att det fanns ett hål i marknaden som övriga tillverkare av arbetskläder inte fyllde, säger Jonas Skommevik.
Enligt De Palma- ledningen finns det en stark efterfrågan på designade arbetskläder:
– Man ska kunna gå direkt från jobbet till krogen utan att byta, säger Jonas Skommevik.
Han framhåller också att det i dag finns en stark hantverkartrend både i modet och livsstilsmässigt:
– Många människor som har helt andra yrken vill klä sig i snygga arbetskläder och göra genuina jobb med sina händer på fritiden. Kanske som en reaktion mot att allt mer digitaliseras, säger han.