Affärstidningen DI sammanfattar januarisiffrorna med ”Prickar prognosen” respektive ”Straffas av en söndag.”
I klartext innebär det att H&M-koncernens omsättning inklusive moms ökade med 7 procent i lokala valutor under januari jämfört med samma månad föregående år.
Motsvarande siffror för januari förra året var en ökning med 14 procent.
Ytterligare en söndagÅrets januari påverkades av negativa kalendereffekter om cirka 2 procentenheter, eftersom månaden innehöll en söndag mer än under januari 2015.
Sista januari hade koncernen totalt 3 958 butiker. Det kan jämföras med 3 541 vid samma tidpunkt föregående år.
Februari månads försäljningsutveckling i procent och det första kvartalets (december-februari) totala försäljning i kronor offentliggörs den 15 mars.
Modejätten publicerar sin tremånadersrapport, 1 december 2015 – 29 februari 2016, den 6 april.