I en ny vårkampanj berättar kedjan om sin nya hållbara denimlinje. Under mottot Better Denim berättas att merparten av all Lindex denim från januari 2016 är producerad med mindre vatten, mindre energi och färre kemikalier. Denim-kollektionen omfattar plagg för dam och barn i ekologisk bomull.
Några varianter har även nitar, knappar och dragkedjor som är framtagna genom en mer hållbar process.
Lindex har valt bort traditionella storleksetiketter och alla klassiska jeans har istället tryckta storlekar på insidan av byxan för att minimera användandet av material. På vissa jeansmodeller är etiketterna gjorda i återvunnet papper, och fästa med snören i ekologiskt bomull.
Inför Better Denim-kampanjen släpper Lindex också, i samarbete med Myrorna och Fair Unlimited, sin första helt återvunna produkt. Det är en sneaker gjord i ekologiskt gummi och återvunnen denim som samlats in i Lindex butiker (
.
Lindex finns på 18 marknader med över 490 butiker och e-handel. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann.