Apoteksgruppens nytillträdde vd
Tony Johanssonframhåller i ett pressmeddelande att kedjan under 2015 gjort en rad satsningar som väntas generera högre tillväxt och lönsamhet framöver.
Kedjan har satsat på sin nyetablerade e-handel, och på sitt eget varumärke Elw. Dessutom satsar man på att öppna nya apotek och på att rusta upp gamla.
I pressmeddelandet skriver Apoteksgruppen att den nye vd:n Tony Johansson prioriterar att stärka Apoteksgruppen som arbetsgivarvarumärke.
Proformaresultat för anslutna apotek i ApoteksgruppenMkrJan–dec
2015Jan–dec
2014Omsättning3 549,03 429,2Bruttovinst919,4941,8Personalkostnader-408,2-402,8Övriga rörelsekostnader-336,3-330,5Rörelseresultat (EBIT)101,2131,4Rörelsemarginal (EBIT)2,9 %3,8 %