23948sdkhjf

Borlängehandlare satsar på nätet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom - nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker - en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge - det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i "lågprisracet", och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i "lågprisracet", menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot - utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Handelsområdet växer

Frifräsare öppnar nytt i köpcentrum

XXLs vd lämnar - efter 18 dagar

Nådde inte försäljningsmål

Butiksetableringar och kampanjer kostade för Kappahl och den jämförbara försäljningen minskade under första kvartalet.

Hämtlådor lanseras i Litauen

Jollyroom får Nordens största e-handelslager

Efter de senaste årens expansion ska Jollyroom nu centralisera lagerverksamheten i en jätteanläggning.

Nyhetsbrev

Ikea skjuter upp varuhus

Arkiv

MQ fortsätter tappa

Stänger butiker, intensifierar åtgärdsprogram, fimpar varumärken och ingår samarbete med H&M-gruppens marknadsplats Afound.

Allt fler kasserar kassarna

”Inför nationellt tiggeriförbud i stället”

Svensk Handel välkomnar Vellinges tiggeriförbud men vill snarare se ett bredare krafttag.

På nytt jobb
Han ska fixa recepten på Kronans Apotek

Rekryterar ny chef för recept och tjänster.

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Flera finalister i marknadsföringstävling

Dole säljer i Sverige och Finland

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

Julklappar för 23 miljarder

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119