23948sdkhjf

Borlängehandlare satsar på nätet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Näthandeln är inget hot mot centrumbutikerna i Borlänge. Tvärtom - nätet driver kunder till butiken. Det var busdkapet på ett seminarium nyligen.

I på fredagen skrev Dalarnas tidning (DT) om ett seminarium dit Borlänge Centrumförening bjudit in handlarna i stadskärnan.
Budskapet är att näthandel är en möjlighet för mindre butiker att synas.
– Nätet driver folk till butiken, säger klädhandlare Fredrik Aspelin.

Inbjuden talare är Jens Levin, vd för Sitoo, som jobbar med lösningar för näthandel.
– Inom några år kommer vi inte att prata om e-handel och fysisk handel, utan bara om handel, säger Jens Levin.
Han pekar på att allt fler köp påbörjas på nätet för att sedan avslutas i en fysisk butik. Något han menar är en stor möjlighet för små butiker - en stor möjlighet för butikerna i Borlänge centrum.

– Den stora massan konsumenter vill handla i den fysiska butiken. Digitaliseringen är den fysiska butikens bästa möjlighet att bli mer lönsam, säger Jens Levin.

Nätet blir ett skyltfönster, som lockar kunden till butiken.

– Konsumenten gör sin hemläxa på nätet för att sedan gå in i en butik som ligger nära där de bor. Bara sex procent avslutar sitt köp på webben, säger Jens Levin.

Vad är det då som fungerar när det gäller handel på webben? Enligt Jens Levin är det fyra saker: lågt pris, varumärke, nisch och lokalt.
Att konkurrera med nationella och internationella giganter är inte lätt för en butik i Borlänge - det lokala är däremot unikt.

Varnar för lågpris
Levin menar att många i Sverige fastnat i "lågprisracet", och därför minskar lönsamheten generellt sett inom handeln.

– Vi säljer mer än någonsin tidigare, konsumenterna lägger mer pengar än tidigare, ändå sjunker lönsamheten. Vad har vi gjort för fel? Handeln har hamnat i en lågprisskruv. I stället för att utnyttja sina fördelar har man hamnat i "lågprisracet", menar Jens Levin.
Fredrik Aspelin, somd river herrmodebutiken Aspelins i Borlänge, jobbar medvetet för att dra nytta av den digitala utvecklingen.
Han ser den inte som ett hot - utan en möjlighet.
– Webbshoppen säljer kanske inte så mycket. Men folk hittar oss på nätet och går sedan in i butiken, säger Fredrik Aspelin till Dalarnas Tidning.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Nyhetsbrev

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Arkiv

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Nätbokhandlaren varslar personal

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Kappahl ut – NA-KD in

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.163