23948sdkhjf

Axfood rapporterar god tillväxt

Axfoods rapport för 2015 presenteras i dag. Den visar en tillväxt p 7,2 procent. Vd Anders Strålman karakteriserar tillväxten som "strålande" och framhåller att alla bolag i koncernen bidragit till det goda resultatet.
Inga sorgebarn och surdegar tycks finnas kvar i koncernen.
Axfood som är näst störst av dagligvaruföretagen på den svenska marknaden, med en 20-procentig marknadsandel, omsatte omkring 41 miljarder och visade ett rörelseresultat på 600 miljoner.
Samtliga delar av koncernen bidrog positivt:

Willys, med 194 butiker omsatte 22,3 miljarder och gav ett rörelseresultat på 896 miljoner, Hemköp, med sina 68 egna butiker omsatte nära 6 miljarder och visade ett rörelseresultat på 221 miljoner.
I Hemköpskedjan ingår även 111 franchisebutiker, men resultatet för dem är inte redovisat här.
Grossiströrelsen Axfood Närlivs omsatte 2,7 miljarder och gav ett rörelseresultat på 200 miljoner.
Dagab, Axfoods supplychain-bolag som har hand om lagerhantering i 7 distributionscentraler omsatte drygt 10 miljarder och gav ett rörelseresultat på 600 miljoner.

Strålande
Försäljningstillväxten blev 7,2 procent för hela koncernen jämfört med 2014 - ett strålande resultat enligt koncernchefen Anders Strålman.
I sin kommentar i årsredovisningen skriver han att Axfoodvå planerar att etablera tio nya butiker under 2016 samtidigt som koncernen lanserar e­-handel till konsu­menterna i Stockholm och Göteborg. "E­-handeln måste naturligtvis bli hållbart lönsam, men som för alla nyetablerade butiker kommer även näthandeln att behöva tre–fem år innan vi ser lönsamhet".
I en framåtblick skriver Axfood också om 5 trender och vad Axfood gör för att bemöta dem:
1. Urbanisering. Den möter Axfood genom att satsa på centralorter och genom engagemanget i hipstermeckat Urban Deli.
2. Digitala tjänster. Axfood satsar på personliga erbjudanden, och ska starta e-handel under 2016.
3. Hälsotrenden -Axfood satsar på frukt och grönt och på att öka utbudet av vegetariska rätter.
4. Hållbarhet - ett exempel är arbetet mot matsvinn.
5. Prisvärt - Willys satsning på låga priser och stora satsningar på egna varumärken,EMV.

.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125