23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Axfood rapporterar god tillväxt

Axfoods rapport för 2015 presenteras i dag. Den visar en tillväxt p 7,2 procent. Vd Anders Strålman karakteriserar tillväxten som "strålande" och framhåller att alla bolag i koncernen bidragit till det goda resultatet.

Inga sorgebarn och surdegar tycks finnas kvar i koncernen.

Axfood som är näst störst av dagligvaruföretagen på den svenska marknaden, med en 20-procentig marknadsandel, omsatte omkring 41 miljarder och visade ett rörelseresultat på 600 miljoner.

Samtliga delar av koncernen bidrog positivt:

Willys, med 194 butiker omsatte 22,3 miljarder och gav ett rörelseresultat på 896 miljoner, Hemköp, med sina 68 egna butiker omsatte nära 6 miljarder och visade ett rörelseresultat på 221 miljoner.

I Hemköpskedjan ingår även 111 franchisebutiker, men resultatet för dem är inte redovisat här.

Grossiströrelsen Axfood Närlivs omsatte 2,7 miljarder och gav ett rörelseresultat på 200 miljoner.

Dagab, Axfoods supplychain-bolag som har hand om lagerhantering i 7 distributionscentraler omsatte drygt 10 miljarder och gav ett rörelseresultat på 600 miljoner.

Strålande

Försäljningstillväxten blev 7,2 procent för hela koncernen jämfört med 2014 - ett strålande resultat enligt koncernchefen Anders Strålman.

I sin kommentar i årsredovisningen skriver han att Axfoodvå planerar att etablera tio nya butiker under 2016 samtidigt som koncernen lanserar e-handel till konsumenterna i Stockholm och Göteborg. "E-handeln måste naturligtvis bli hållbart lönsam, men som för alla nyetablerade butiker kommer även näthandeln att behöva tre–fem år innan vi ser lönsamhet".

I en framåtblick skriver Axfood också om 5 trender och vad Axfood gör för att bemöta dem:

1. Urbanisering. Den möter Axfood genom att satsa på centralorter och genom engagemanget i hipstermeckat Urban Deli.

2. Digitala tjänster. Axfood satsar på personliga erbjudanden, och ska starta e-handel under 2016.

3. Hälsotrenden -Axfood satsar på frukt och grönt och på att öka utbudet av vegetariska rätter.

4. Hållbarhet - ett exempel är arbetet mot matsvinn.

5. Prisvärt - Willys satsning på låga priser och stora satsningar på egna varumärken,EMV.

.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web02