Tyskland i fokus för Lexington
Tillväxten ökade, men lönsamheten minskade för svenska mode- och inredningsföretaget Lexington 2015. Nu satsar man på Tyskland, och ser goda tillväxtmöjligheter i Asien.
På helåret ökade rörelseintäkterna med 2,0 procent till 278,4 miljoner kronor. Men resultatet föll rejält, från förra årets 13,8 miljoner kronor till blygsamma 0,5.
Grundare och vd Kristina Lindhe beskriver året som "oerhört intensivt".
I februari var det börsintroduktion. Samtidigt som arbetet inför börsintroduktionen pågick, förbereddes lanseringen av ett nytt sortiment av inredningsprodukter som kom ut i handeln i oktober.
Parallellt bytte bolaget affärssystem. ”Ett stort projekt som initialt har inneburit en del utmaningar och ökade kostnader” skriver Kristina Lindhe.
Positivt i Norden
Den nordiska hemmamarknaden utvecklades positivt under året. Särskilt de egna butikerna i Sverige och Norge har visat stark tillväxt.
Under våren skrevs kontrakt på fem nya Lexingtonbutiker, som sedan öppnades successivt under sommaren och hösten. Höjdpunkten var öppningen av den nya butiken på Mall of Scandinavia i november.
Oförändrat tillväxtmål
Under 2015 ökade Lexingtons nettoomsättning med drygt 5 procent. I lokala valutor var ökningen större. En del engångsintäkter under 2014, och negativa valutaeffekter under 2015, försvårar jämförelsetalen mellan åren. Särskilt den norska kronans svaga utveckling påverkar tillväxttalen negativt, skriver Kristina Lindhe.
Bolagets tillväxtmål på 10 procent per år i snitt under en konjunkturcykel är oförändrat.
Utsikterna för året
På de flesta nyckelmarknaderna – genom webbhandeln, genom lansering av modedelen på nya marknader och genom nya produkter i samtliga länder – ser ledningen ”goda tillväxtmöjligheter under 2016”.
Kristina Lindhe utlovar fler nya butiker i Norden under innevarande år.
I Tyskland har bolaget redan över 200 återförsäljare av hemprodukter. Bolagets tyska näthandel har visat "mycket stark tillväxt", när både butiken och kundtjänsten har översatts och lokalanpassats.
Under året förvärvades majoriteten i distributören för Tyskland, Schweiz och Österrike, så att Lexington vid årets utgång ägde närmare 80 procent. Ledningen hoppas mycket på dessa marknader, och är nöjd med att man kunnat nå majoritetsägandet i detta bolag ”- - -även om projektet initialt har inneburit en del ökade kostnader”.
”Vi fokuserar nu på att bygga upp distributionen av Lexington Clothing i de här länderna, med Tyskland som första marknad” sammanfattar Kristina Lindhe .
Bra i Kina
Lexingtons ledning beskriver utvecklingen i Kina som ”fortsatt god” under 2015: tillväxt, positiv respons från kunderna och utsikter till fortsatt goda tväxtmöjligheter.
Bolaget har vad som beskrivs som ett ”strategiska fokus” på Asien. I december öppnades den första franchisebutiken i Singapore. Där är tanken att bolagets partner ska bygga upp ett återförsäljarnät. I Taiwan fortsätter satsningen på att öka antalet distributionsställen.
Back i USA
I USA har tillväxten inte gått enligt plan, vilket gav en förlust för verksamheten 2015. I kombination med dollarförstärkningen mot svenska kronan, så har förlusten haft en stor påverkan på bolagets resultat för förra året. Nu ser ledningen över strategin och satt in ett åtgärdsprogram. Även i Storbritannien utvecklade sig 2015 till ett år svagare än förväntat. Webbhandeln har gått bra, men den fysiska handeln har inte haft samma positiva utveckling.
THE LEXINGTON COMPANY
Kvartal 4, oktober-december
miljoner kronor
Totala rörelseintäkter: 76,5 (78,1)
Resultat: -2,2 (5,9)
Helår, januari-december:
miljoner kronor
Totala rörelseintäkter: 278,4 (272,9)
Resultat: 0,5 (13,8)