23948sdkhjf

E-barometern: Konsumenten driver utvecklingen

På tisdagsförmiddagen presenterade Postnord E-barometern för år 2015. Vid ett frukostmöte diskuterades trender och utvecklingsvägar för den digitaliserade handeln.
Kanske 2015 kommer att kommas ihåg som det år då digitaliseringen började synas i butikerna, och kanalerna började smälta samman på allvar?
Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom talade inledningsvis om de megatrender som driver utvecklingen inom handeln:
digitaliseringen, globaliseringen och personaliseringen.
Det är konsumenternas krav och behov som driver utvecklingen, framhåller hon. Dagens unga konsumenter har helt andra krav och förväntningar.
Svenska konsumenter är inte längre blyga för att handla utomlands - en fjärdedel uppger att de gjort det. England, Tyskalnd , USA och Kina är populära.

Stark tillväxt
– Det är fortfarande intressant att se hur de olika kanalerna utvecklas, säger Carin Blom, och presenterar spektatulärt siffermaterial - mellan åren 2003 och 2014 ökade detaljhandeln i stort med 55 procent, men e-handelsökningen var hela 922 procent. 2003 hade e-handeln en marknadsandel på 1,1 procent, medan
E-handeln tar marknadsandelar, medan andelen 2014 var 7 procent.
– Sverige ligger lite efter Storbritannien och USA där andelen är 14 procent respektive 10 procent.

Sprängde vallen
2015 var året då e-handeln i Sverige för första gången uppgick till mer än 50 miljarder kronor.
Tillväxten under 2015 hade lagt in en högre växel och var hela 19 procent, trots att svenskarna nått en ganska hög grad av internetmognad.
Carin Blom framhöll att allt fler kedjor går ut på nätet, och att digitala strategier har lyfts upp på ledningsnivå i företagen inom handeln.

Kompetensbrist
Vad kan då hota utvecklingen?
Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel framhåller bristen på utbildade personer som kan hjälpa handelsföretagen att möta kundernas krav.
- Det behövs både universitetsutbildning och bättre utbildning på lägre nivåer, säger han.Dessutom behöver äldre medarbetare få internutbildning i företagen så att de hänger med i den digitala utvecklingen.


Konsumentdriven logistik

Postnords e-handelsexpert Arne Andersson skönjer två trender - kundinsikt och konsumentdriven logistik.
– Branscher som dagligvaruhandel och byggvaruhandel står inför stora logistiska utmaningar, säger han.
De logistiska svårigheterna tillsammans med konsumenternas önskan om att klämma och känna på sina tomater och avokados har hämmat utvecklingen av nätmatförsäljning.
Men yngre hushåll har vant sig vid att andra väljer deras tomater, och det dyker upp allt fler småskaliga distributionslösningar. Att hämta färdigpackade matkassar i butik väntas också bli mer populärt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063