Satsningen är ett svenskt initiativ och är ett sätt för Nespresso att kommunicera sitt hållbarhetsarbete till kunderna.
Butikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö och företagets kundservicecenter får nu varsin medarbetare som får hållbarhetsexpert. Dessa personer har genomgått utbildning både internt av företaget och externt av organisationerna Rainforest Alliance och FTI.
Kundfrågor
Det kan, till exempel, berätta om hur företaget verkar för att aluminiumkapslarna återvinns, hur kaffeodlarna får bästa möjliga ekonomiska förutsättningar, eller hur Nespresso arbetar för att främja en biologisk mångfald.
- Kaffe är en av världens största råvaror. Med det kommer ett enormt ansvar både för hur det odlas, produceras och konsumeras. Med detta initiativ vill vi visa att vi tar ansvar genom hela produktionskedjan, Vi såg därför ett behov av att skapa en naturlig mötesplats i det dagliga samtalet där våra hållbarhetsexperter blir navet, säger Andréanne Silén, Country Business Manager på Nespresso Sverige i pressmeddelandet.
Hållbarhetsmål
Nespresso skriver att hållbarhetsexperterna är en del av Nespressos hållbarhetsprogram The Positive Cup, som är en utveckling av det hållbarhetsarbete som företaget gjort i tolv år. Programmet syftar till att öka böndernas sociala och ekonomiska välstånd samt driva hållbar kaffeproduktion och kaffejätten framhåller att det är unikt, då det har en holistisk hållning "från böna till kopp".
Nespresso har satt upp mål inom områdena kaffeproduktion, aluminiumhantering och klimatpåverkan, och de ska nås senast 2020.