23948sdkhjf

Nespresso bemöter miljökritik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Kaffekapselföretag kritiseras ofta för att vara miljöstörande. Senaste skopan kom från Hamburg stad som förbjuder sina förvaltningar att köpa kaffekapslar. Nespresso bemöter kritik genom att låta hållbarhetsexperter berätta om företagets hållbarhetsarbete.

I dag rapporterar flera medier om Hamburgs hållbarhetsreform som innebär att staden förbjudit alla kommunala inköp av en mängd produkter som anses innebära skadlig miljöpåverkan, bland annat kaffekapslar. I flera medier citeras Jan Dube , talesman för Hamburgs Miljö- och Energiförvaltning:

– De har 6 gram kaffe i 3 gram förpackningsmaterial. Hamburg tyckte inte att dessa borde köpas för skattebetalarnas pengar.

En talesman för Nespresso håller inte med, ”Vi får ofta frågan om engångsförpackningar och användning av aluminium är en motsättning till hållbarhet – vår mening är att motsatsen är fallet.”

I Sverige får Nespresso-kapslarna återvinnas som metallförpackningar efter förhandlingar med Förpacknings- och tidningsinsamlingen FTI.

Nespresso, som säljer kaffekapslar och maskiner genom både webbshop och butiker i Sverige, skriver i ett pressmeddelande att de tillsätter hållbarhetsexperter för att kunna bemöta kundernas frågor och berätta om hållbar kaffeproduktion och –konsumtion.
Satsningen är ett svenskt initiativ och är ett sätt för Nespresso att kommunicera sitt hållbarhetsarbete till kunderna.
Butikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö och företagets kundservicecenter får nu varsin medarbetare som får hållbarhetsexpert. Dessa personer har genomgått utbildning både internt av företaget och externt av organisationerna Rainforest Alliance och FTI.

Kundfrågor
Det kan, till exempel, berätta om hur företaget verkar för att aluminiumkapslarna återvinns, hur kaffeodlarna får bästa möjliga ekonomiska förutsättningar, eller hur Nespresso arbetar för att främja en biologisk mångfald.
- Kaffe är en av världens största råvaror. Med det kommer ett enormt ansvar både för hur det odlas, produceras och konsumeras. Med detta initiativ vill vi visa att vi tar ansvar genom hela produktionskedjan, Vi såg därför ett behov av att skapa en naturlig mötesplats i det dagliga samtalet där våra hållbarhetsexperter blir navet, säger Andréanne Silén , Country Business Manager på Nespresso Sverige i pressmeddelandet.

Hållbarhetsmål
Nespresso skriver att hållbarhetsexperterna är en del av Nespressos hållbarhetsprogram The Positive Cup, som är en utveckling av det hållbarhetsarbete som företaget gjort i tolv år. Programmet syftar till att öka böndernas sociala och ekonomiska välstånd samt driva hållbar kaffeproduktion och kaffejätten framhåller att det är unikt, då det har en holistisk hållning "från böna till kopp".
Nespresso har satt upp mål inom områdena kaffeproduktion, aluminiumhantering och klimatpåverkan, och de ska nås senast 2020.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Nyhetsbrev

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Arkiv

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Finska Posten köper Aditro

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109