23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nytag hos Indiska

Successivt börjar bilden av ”nya” Indiska växa fram. Igår på en modevisning på Berns i Stockholm presenterades en av nysatsningarna, en klädlinje av lite exklusivare sort.

Indiska är under rekonstruktion och

David Rönnberg

, ny vd sedan i december, har listat flera åtgärder för att få företag på rätt köl. Butiker stängs, sortimentet ses över och stramas till när antalet artiklar dras ner och reklampengarna satsas mer riktat. Att bli starkare i e-handelskanalen står också på agendan.

Under senhösten lanserades ett yogasortiment. Det fick visningspubliken se mer av på Berns igår kväll.

Mot livsstilsvarumärke

Huvudnumret var dock Serenity, en kollektion som beskrivs som en ”sofistikerad”, ”minimalistiskt” och skandinavisk look i material som linne och silke och med hantverksdetaljer.

Med tre tydliga områden hem, mode och det man kallar Zence, ett område som rör sig kring välmående och hälsa (med produkter för yoga, med krämer, doftljus, téer med mera), satsar kedjan på att bli ett livsstilsvarumärke.

Med i arbetet för att förstärka köpupplevelsen online och i butik är nyförvärvet

Nunzia Rosenius

på posten som ny visual-chef. Hon har en bakgrund som butikschef för Zara och har etablerat Calzedonia i Sverige.

Hon tar över efter

Susanne Kraft

, som gått till Cervera.

Islandsbesök på Berns

I åskadarskaran på Berns fanns isländskt besök:

Sigrun Andersen

och

Dagbjört Guðmundsdóttir

. Sedan 2013 driver de tillsammans en franchisebutik för Indiska i Reykjavik.

- Eftersom svart är den isländska kvinnans favoritfärg var vi lite fundersamma på hur kunderna skulle ta emot Indiskas mer casual och färgglada stil. Men redan från starten blev det succé, säger Sigrun Andersen.

Nu var de på plats för att med egna ögon se Indiskas nya giv:

– Jag gillar verkligen visningen och hur märket har utvecklats. Nu vänder de sig mot en bredare målgrupp, med ett fler möjligheter till kvalitetsval och fler kommersiellt gångbara looker i sin etniska look, kommenterar Sigrun Andersen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web02