Nytag hos Indiska

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Successivt börjar bilden av ”nya” Indiska växa fram. Igår på en modevisning på Berns i Stockholm presenterades en av nysatsningarna, en klädlinje av lite exklusivare sort.

Indiska är under rekonstruktion och David Rönnberg, ny vd sedan i december, har listat flera åtgärder för att få företag på rätt köl. Butiker stängs, sortimentet ses över och stramas till när antalet artiklar dras ner och reklampengarna satsas mer riktat. Att bli starkare i e-handelskanalen står också på agendan.

Under senhösten lanserades ett yogasortiment. Det fick visningspubliken se mer av på Berns igår kväll.

Mot livsstilsvarumärke

Huvudnumret var dock Serenity, en kollektion som beskrivs som en ”sofistikerad”, ”minimalistiskt” och skandinavisk look i material som linne och silke och med hantverksdetaljer.

Med tre tydliga områden hem, mode och det man kallar Zence, ett område som rör sig kring välmående och hälsa (med produkter för yoga, med krämer, doftljus, téer med mera), satsar kedjan på att bli ett livsstilsvarumärke.

Med i arbetet för att förstärka köpupplevelsen online och i butik är nyförvärvet Nunzia Rosenius på posten som ny visual-chef. Hon har en bakgrund som butikschef för Zara och har etablerat Calzedonia i Sverige.

Hon tar över efter Susanne Kraft, som gått till Cervera.

Islandsbesök på Berns

I åskadarskaran på Berns fanns isländskt besök: Sigrun Andersen och Dagbjört Guðmundsdóttir. Sedan 2013 driver de tillsammans en franchisebutik för Indiska i Reykjavik.

- Eftersom svart är den isländska kvinnans favoritfärg var vi lite fundersamma på hur kunderna skulle ta emot Indiskas mer casual och färgglada stil. Men redan från starten blev det succé, säger Sigrun Andersen.

Nu var de på plats för att med egna ögon se Indiskas nya giv:

– Jag gillar verkligen visningen och hur märket har utvecklats. Nu vänder de sig mot en bredare målgrupp, med ett fler möjligheter till kvalitetsval och fler kommersiellt gångbara looker i sin etniska look, kommenterar Sigrun Andersen.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164