Svenskt modemärke lägger ner

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Det högprofilerade svenska designvarumärket Minimarket lägger ner verksamheten i nuvarande form. Återförsäljare som segar med betalningar har gjort företaget sårbart.

Tidningen Habit skriver i dag att Minimarket upphör som bolag. Anledningen är att de ofrivilligt har fått agera bank åt många återförsäljare.

Under de senaste två åren har Minimarkets grundare Sofie, Jennifer och Pernilla Elvestedt drivit bolaget i egen regi. Vd Sofie Elvestedt förklarar beslutet om inledd konkurs i ett pressmeddelande:

”I modebranschen är det allt för vanligt att återförsäljare betalar sina fakturor för sent. Det här skapar en negativ spiral för oss varumärken, sena inbetalningar till oss påverkar våra betalningar och sätter oss i ett sårbart läge där vi ofrivilligt agerar bank åt en stor del återförsäljare. Vi har nått en punkt där vår likviditet är så pass ansträngd att vi anser att det behöver ske en förändring. Genom att bromsa nu ger det oss goda möjligheter att stänga nuvarande bolag på bästa sätt.”

I pressmeddelandet öppnar grundartrion upp för alternativa sätt att driva varumärket vidare.
”En potentiell väg framåt är att i större utsträckning träffa slutkund direkt”.

2014 förbättrades bolagets resultat med 5 miljoner kronor och landade på en knapp förlust på 260 000 kronor, enligt uppgifter från Alla bolag. Omsättningen sjönk från 9,5 miljoner kronor 2013 till 8,8 miljoner kronor 2014, skriver Habit.
Konkurs är nu inledd och siffror för 2015 uppges ej.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea i nytt logistikläge

På fredagen öppnade Ikea sitt nya e-handelslager i Arlandastad norr om Stockholm.Ett perfekt logistikläge, enligt Ikeas kundupplevelseansvarige Peter Nilsson.

Här öppnar Lakritsroten

Bagaren och kocken med ny vd

Vinstras för Strongpoint

Bring börjar med research

Initiativet får Transportföretagens hållbarhetspris

Arkiv

Från Ikea till Ellos

E-handelskunder kräver snabba svar

Ica-gruppens storförvärv godkänt – med reservation

Koll på GDPR
GDPR ett steg mot en digital inre marknad

Hans Peter Erlingsson, vd för dotterbolaget Digital Law inom Knowit-koncernen hoppas att fler ser den nya dataskyddsförordningen, GDPR, som en möjliggörare.

Hon köper Grand Parfymeri

Twist & Tangos tidigare vd förvärvar skönhetsbutiker.

Zoobranschen möts och lär

Leksaksmässa med moderna inslag

Baby- och leksaksbranschen hade bråda dagar i Upplands Väsby i veckan. 70 utställare fanns på plats för att visa nyheter för fack-inköpare.

Apoteket AB ökade omsättningen

Newbie till Femman

Apoteket AB byter ordförande

Rånvåg mot elektronikbranschen

Paradisets crowdfunding - en framgång

Mer än 20 miljoner kronor och nya storinvesterare efter avslutad kampanj.

Apple Pay till Sverige

Jula öppnar två varuhus samma dag

Totalvändning för VRG

Resultatet stärktes och den jämförbara försäljningen ökade med 9 procent under fjärde kvartalet. Nu väntar ökat fokus på synergier mellan e-handel och fysisk butik.

Namnet klart för Axfoods nätapotek

Kosmetikkedja expanderar i stor stil

Kicks öppnar nu sin tredje flaggskeppsbutik i år, denna gång i Malmö.

1

Mobil plånbok floppade

7-Eleven tydliggör konceptet

Ett paket från Brunna

Pinsamt avslöjande för H&M

ÖoB öppnar sitt andra varuhus i Karlstad.

Detaljhandeln kartlagd på kommunnivå

Clas Ohlson septemberökar

Årets Ruter Dam utsedd

Jysk och Dollarstore till ny handelsplats

Matkassebolaget vill in på börsen

Plantagen öppnar nya butiker

Ikeas siffror släppta

Från Skanska till Vasakronan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133