Svenskar gillar kontantlöst

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Svenskarna ligger i toppen när det gäller kontantlösa betalningar, i gott sällskap med de nordiska grannarna.

Med rubriken" Svenskar i kortköpseliten" skriver Dagens Industri , liksom TT; om nya siffror kring svenskarnas hantering av kontanter, allt mindre, och kontantlösa betalningar, allt fler.

Svenskarna är extrema på mycket, och nya siffror från Visa visar att svenskarna är flitigast i världen med att betala med kort. Vi är i gott sällskap med de nordiska grannländerna.

Kontanttoppen inföll 2007, då det fanns kontanter för nästan 110 miljarder kronor i Sverige. I slutet av januari i år hade den siffran krympt till något över 69 miljarder kronor, enligt Riksbanken.

Fler betalmöjligheter

Dagens chippade kort, mobilappar och nätbetalningslösningar används i allt större omfattning.

Idag presenterar Lindex nyheten att klädkedjans e-handelskunder kan betala sina köp med Swish.

– Den här typen av mobil betalning känns helt rätt då antalet kunder som handlar från oss med mobila enheter växer kontinuerligt, säger Elisabeth Peregi, Sverigechef på Lindex.

Swish lanserades som ett betalsätt mellan privatpersoner, men nu finns gränssnittet på plats även för e-handelsföretag. Swish används av cirka 4 miljoner personer i Sverige.

Mer kontaktlöst framöver

Framöver kommer betalfloran att på allvar utökas med kontaktlösa kort, som enkelt läggs utanpå kortläsaren. De betalningarna kan göras enbart för köp upp till 250 kronor.

Redan i maj kunde de Icakunder som har ett nytt Ica bankkort "blippa" i kassan.

Enligt Visa är ett genomsnittligt svenskt kortköp på 301 kronor. Europasnittet ligger på 459 kronor.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135