23948sdkhjf

Sportjätten satsar på småbutiker

Sportkedjan Decathlons nya giv – kompaktbutiker med Click and collect i citylägen.
Den första Decathlon connect-butiken öppnade i München i förra veckan, och om två veckor är det dags för butik nummer två, denna gång i Stuttgart.

Med det nya butiksformatet har den franska sportjätten Decathlon tagit klivet från storbutiker på runt 5 000 kvadratmeter i externa handelsplatser till kompaktbutiker på 50 kvadratmeter i bästa citylägen. Münchenbutiken ligger i Stachus Passagen och i Stuttgart öppnar man på Königstrasse.



Butikerna är indelade i tre zoner. Förutom ett utbud av storsäljande och säsongsaktuella sportvaror, som presenteras i de mörkgrå zonerna, kommer man i butikerna också presentera kedjans sortiment av 35 000 produkter som går att köpa online.



En viktig del i butikerna är den vita zonen "Daily pick up zone", där varor som näthandlats och väntar på att bli hämtade exponeras i genomskinliga boxar, för att inspirera andra kunder.


Och i de blå zonerna kan kunderna, precis som i kedjans övriga butiker, testa produkter och delta i interaktiva spel.


Det nya konceptet har tagits fram av den tyska kommunikations- och designbyrån Kplus konzept.


I Sverige har Decathlon i dagsläget en butik, i Kungens kurva. Butiken i Bromma stängde för två år sedan och till sommaren beräknas en ny butik stå klar i Barkarby handelsområde.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11