23948sdkhjf

Konsumentkrav förändrar städerna

Seminariedagen Handelsfastigheter2016 bjöd på tisdagen på intressanta frågeställningar och spaningar.
Karlstad behöver mer butiker i gatuläge för att få mer stadspuls. Foto:Dagmar Forne

Seminariedagen arrangerades av Seminar Design Group i samarbete med WSP.
Bland talarna märktes Rudolf Antoni, tf vd för Fastighetsägarna GFR, som belyste den pågående branschglidningen som innebär att bland andra handelsplatser, butiker, bibliotek och bensinmackar förändrats och tagit sig andra roller och erbjuder andra funktioner än tidigare.
Och vad ska man säga om sökmotorn Google som börjar tillverka bilar som saknar många av bilens typiska kännetecken som ratt, gas och broms, men som ändå tar människor dit de behöver åka.
Hur blir det när bilarna inte längre bullrar, spyr avgaser och belamrar 2-3 fotbollsplaner utanför köpcentrumet?

Framtidens stad
I ett år har WSP drivit ett projekt kallat framtidens stad, där flera medelstora svenska städer deltagit. Representanter från Karlstad och Varberg talade på Handelsfastigheter2016 om vad det arbetet sått för tankar.
I båda dessa städer håller man på att förändra infrastrukturen.Varberg kommer att lägga tåget i en tunnel under staden och den gamla hamnen ska lämna plats för annat. Mycket central mark frigörs, och nu arbetar man med planerna för framtidens nya hippa, kreativa Varberg där kultur och handel ska få stor plats. Varberg förväntas växa snabbt.
Karlstad är en residensstad, ett nav utan mycket konkurrens från närliggande orter. Även här kommer infrastrukturändringar innebära att mark frigörs när Resecentrum byggs om.
Staden behöver mer puls, mer intressanta butiker, och en mer utvecklad kvällsekonomi, konstaterar Ann Catrin Kärnä, som arbetar med planfrågor i Karlstad kommun.

Staden - en produkt
Den goda staden talade Jesper Örtengren ,från fastighetsbolaget Vasakronan om. Stadskärnor pressas av ökande konkurrens från externhandel. Han menar att städer behöver bygga upp sina varumärken. Att Apple bygger en butik i Kungsträdgården ökar den gamla parkens, men också stadens varumärke.
Tänk på staden som en produkt. Bygg varumärket kring symboliska platser.

Dagligvaruhandel stöper om
När konsumenternas ökade krav tvingar en stor bransch som dagligvarubranschen att förändras kommer det obönhörligen att förändra städerna. Det är en slutsats man kan dra av det Marcus Ahlmalm , ansvarig för logistik och butik, Ica online, berättade.
För vad händer när 1300 Ica-butiker över hela landet förändrar sin roll, börjar med e-handel, hemkörning eller click&collectlösningar som gör att deras kunder klarar inköpen utan att behöva gå in i butiken? Drive Thru i stället för att parkera och plocka varor själv.

Och som det står i programbladet för dagen – det handlar om doe or die.

Drivkraften bakom förändringarna är konsumenternas ökade krav.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062