Konsumentkrav förändrar städerna

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Seminariedagen Handelsfastigheter2016 bjöd på tisdagen på intressanta frågeställningar och spaningar.

Karlstad behöver mer butiker i gatuläge för att få mer stadspuls. Foto:Dagmar Forne

Seminariedagen arrangerades av Seminar Design Group i samarbete med WSP.
Bland talarna märktes Rudolf Antoni, tf vd för Fastighetsägarna GFR, som belyste den pågående branschglidningen som innebär att bland andra handelsplatser, butiker, bibliotek och bensinmackar förändrats och tagit sig andra roller och erbjuder andra funktioner än tidigare.
Och vad ska man säga om sökmotorn Google som börjar tillverka bilar som saknar många av bilens typiska kännetecken som ratt, gas och broms, men som ändå tar människor dit de behöver åka.
Hur blir det när bilarna inte längre bullrar, spyr avgaser och belamrar 2-3 fotbollsplaner utanför köpcentrumet?

Framtidens stad
I ett år har WSP drivit ett projekt kallat framtidens stad, där flera medelstora svenska städer deltagit. Representanter från Karlstad och Varberg talade på Handelsfastigheter2016 om vad det arbetet sått för tankar.
I båda dessa städer håller man på att förändra infrastrukturen.Varberg kommer att lägga tåget i en tunnel under staden och den gamla hamnen ska lämna plats för annat. Mycket central mark frigörs, och nu arbetar man med planerna för framtidens nya hippa, kreativa Varberg där kultur och handel ska få stor plats. Varberg förväntas växa snabbt.
Karlstad är en residensstad, ett nav utan mycket konkurrens från närliggande orter. Även här kommer infrastrukturändringar innebära att mark frigörs när Resecentrum byggs om.
Staden behöver mer puls, mer intressanta butiker, och en mer utvecklad kvällsekonomi, konstaterar Ann Catrin Kärnä, som arbetar med planfrågor i Karlstad kommun.

Staden - en produkt
Den goda staden talade Jesper Örtengren,från fastighetsbolaget Vasakronan om. Stadskärnor pressas av ökande konkurrens från externhandel. Han menar att städer behöver bygga upp sina varumärken. Att Apple bygger en butik i Kungsträdgården ökar den gamla parkens, men också stadens varumärke.
Tänk på staden som en produkt. Bygg varumärket kring symboliska platser.

Dagligvaruhandel stöper om
När konsumenternas ökade krav tvingar en stor bransch som dagligvarubranschen att förändras kommer det obönhörligen att förändra städerna. Det är en slutsats man kan dra av det Marcus Ahlmalm, ansvarig för logistik och butik, Ica online, berättade.
För vad händer när 1300 Ica-butiker över hela landet förändrar sin roll, börjar med e-handel, hemkörning eller click&collectlösningar som gör att deras kunder klarar inköpen utan att behöva gå in i butiken? Drive Thru i stället för att parkera och plocka varor själv.

Och som det står i programbladet för dagen – det handlar om doe or die.

Drivkraften bakom förändringarna är konsumenternas ökade krav.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123