23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny tjänst ger smidigare returer

Nu lanseras en automatiserad tjänst för e-handelns returhantering.

Nu lanserar Reclaimit AB returhanteringstjänsten “Reclaimit Customer”, som automatiserar

hela returflödet för e-handelsbolag. Med hjälp av tjänsten kan konsumenter hantera sina

returärenden på ett enkelt sätt dygnet runt och e-handlarna effektiviserar samtidigt sina

processer.

Reclaimit är ett startupföretag baserat i Piteå och Halmstad som idag lanserar en tjänst för e-handelsmarknaden som tar tag i det stora problemet med returhantering. En stor del av e-handlarna

upplever att detta är en av deras största utmaningar.

Enligt JDA Centiro customer pulse report 2015 uppger 73 procent av de tillfrågade e-handelskunderna att de byter e-handlare om de upplever att servicen fallerar. Undersökningen visar också att ett smidigt returhanteringssystem är mycket viktigt för kunderna.

- Med Reclaimit Customer vill vi hjälpa e-handelsmarknaden med en av dess största

utmaningar - retur- och reklamationshanteringen. Kraven från konsumenterna ökar, men

många e-handlare sitter fortfarande i manuella tidsödande processer med långa dyra ledtider

för dessa ärenden. Vår tjänst löser det problemet, säger

Håkan Johansson

, vd och

grundare av Reclaimit i ett pressmeddelande.

Tjänsten fungerar så att konsumenten själv går igenom ett flöde likt en självhjälps-“checkout” för sitt

returärende, får direkt en fraktsedel och skickar sedan tillbaka produkten. När produkten kommer till

e-handelns lager hanteras eventuella återbetalningar automatiskt. Konsumenten kan följa hela

returprocessen via nätet. Systemet hanterar friktionsfritt både returer, byten, reklamationer och

ångerköp i flödet.

- Förutom att Reclaimit Customer effektiviserar och sparar väldigt mycket pengar åt e-handlarna,så skapar det också en bättre service och kundupplevelse för konsumenten, säger han.

Eftersom konsumenterna kan hantera sina returärenden dygnet runt och automatiskt få

fraktsedlar och notiser så blir det en bättre returhanteringsupplevelse vilket skapar lojalitet,

säger

Jörgen Dernbrant

, marknadschef och grundare av Reclamit.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|