Ny tjänst ger smidigare returer

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nu lanseras en automatiserad tjänst för e-handelns returhantering.

Nu lanserar Reclaimit AB returhanteringstjänsten “Reclaimit Customer”, som automatiserar
hela returflödet för e-handelsbolag. Med hjälp av tjänsten kan konsumenter hantera sina
returärenden på ett enkelt sätt dygnet runt och e-handlarna effektiviserar samtidigt sina
processer.

Reclaimit är ett startupföretag baserat i Piteå och Halmstad som idag lanserar en tjänst för e-handelsmarknaden som tar tag i det stora problemet med returhantering. En stor del av e-handlarna
upplever att detta är en av deras största utmaningar.

Enligt JDA Centiro customer pulse report 2015 uppger 73 procent av de tillfrågade e-handelskunderna att de byter e-handlare om de upplever att servicen fallerar. Undersökningen visar också att ett smidigt returhanteringssystem är mycket viktigt för kunderna.

- Med Reclaimit Customer vill vi hjälpa e-handelsmarknaden med en av dess största
utmaningar - retur- och reklamationshanteringen. Kraven från konsumenterna ökar, men
många e-handlare sitter fortfarande i manuella tidsödande processer med långa dyra ledtider
för dessa ärenden. Vår tjänst löser det problemet, säger Håkan Johansson, vd och
grundare av Reclaimit i ett pressmeddelande.

Tjänsten fungerar så att konsumenten själv går igenom ett flöde likt en självhjälps-“checkout” för sitt
returärende, får direkt en fraktsedel och skickar sedan tillbaka produkten. När produkten kommer till
e-handelns lager hanteras eventuella återbetalningar automatiskt. Konsumenten kan följa hela
returprocessen via nätet. Systemet hanterar friktionsfritt både returer, byten, reklamationer och
ångerköp i flödet.

- Förutom att Reclaimit Customer effektiviserar och sparar väldigt mycket pengar åt e-handlarna,så skapar det också en bättre service och kundupplevelse för konsumenten, säger han.
Eftersom konsumenterna kan hantera sina returärenden dygnet runt och automatiskt få
fraktsedlar och notiser så blir det en bättre returhanteringsupplevelse vilket skapar lojalitet,
säger Jörgen Dernbrant, marknadschef och grundare av Reclamit.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Säljer Gymgrossisten till reapris

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146