Under 2015 handlade 32 procent av svenskarna varor från utländska sajter. Totalt handlade man för 12 miljarder kronor, vilket kan jämföras med den svenska e-handeln, som uppgick till drygt 50 miljarder kronor.
När svenskarna e-handlar över gränserna är det framförallt från Storbritannien (34 %), Tyskland (27 %), USA (24 %) och Kina (24 %). Däremot är det mer ovanligt att svenska konsumenter handlar från sajter i de andra nordiska länderna. Vanligast är Danmark (7 %). Det visar en ny rapport från Postnord, E-handeln i Norden 2016.
I de övriga nordiska länderna är man ännu mer aktiva att handla från utländska sajter. I Norge handlade varannan konsument från en utländsk sajt under 2015, varav 20 procent från svenska sajter. I Finland var andelen som handlade från utlandet 49 procent , varav 19 procent från svenska sajter och i Danmark 36 procent där 13 procent var från svenska sajter.
– Svenska företag ligger långt fram i utvecklingen och utbudet är stort, vilket har gjort oss konkurrenskraftiga på den allt mer globala e-handelsmarknaden. Det finns en fortsatt stor potential att expandera till de övriga nordiska länderna, säger
, detaljhandelsanalytiker Postnord Sverige.