23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Uppåt för Inditex

Den spanska modekoncernen Inditex går som tåget och den jämförbara försäljningen ökade med 8,5 procent under det brutna räkenskapsåret 2015/16 som avlutades 31 januari. Hittills under innevarande första kvartal har försäljningen ökat tvåsiffrigt.

Inditex, med kläd- och accessoarkedjor som Zara, Massimo Dutti, Oysho, Bershka och Pull & Bear, redovisar ett resultat före skatt på 4,7 miljarder euro för det brutna räkenskapsåret 2015/2016 som avslutades 31 januari. Den totala försäljningen steg under året med 15,4 procent, mätt i lokala valutor, till 20,9 miljarder euro. Nettovinsten för det brutna räkenskapsåret uppgår till 2,8 miljarder euro.

Den jämförbara försäljningen ökade med 8,5 procent. Och försäljningsökningarna verkar hålla i sig för koncernen och under innevarande första kvartal, perioden 1 februari till 7 mars, har försäljningen ökat med 15 procent.

31 januari uppgick antalet butiker till totalt 7 013 butiker på 88 marknader. Under räkenskapsåret 2015/16 öppnade modekoncernen 330 butiker på 56 marknader och under innevarande år planeras för ytterligare 400 till 460 nya butiker.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096