23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nu blir Åhléns digitalt

Åhléns lanserar en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. En viktig del i satsningen är att paketutlämning och returhantering erbjuds i samtliga varuhus.

Varuhuskedjan Åhléns har fram till nu saknat web-shop.Men nu tar kedjan steget in i den digitala världen.

Inom Axstores finns det dock erfarenhet av framgångsrik e-handel. Axfoodägda Parfymerikedjan Kicks startade sin webshop 2010 och inredningskedjan Lagerhaus har sålt på nätet sedan 2011.

Nu är det alltså Åhléns tur.

Inledningsvis ska varuhuskedjan erbjuda ett utvalt online-sortiment inom mode för dam, herr, barn och accessoarer, samt skönhet och heminredning, med en mix av Åhléns egna och externa varumärken.

- Åhléns satsar på e-handel för att kunna kombinera det bästa med digitaliseringens möjligheter, med servicen som kan erbjudas när våra kunder besöker varuhusen. Med våra 73 varuhus i Sverige kan vi möta kundernas ökande efterfrågan på en attraktiv kundupplevelse i ett digitalt och fysiskt gränsland, säger

Stefan Danieli

, finanschef och tf. vd för Åhléns i ett pressmeddelande.

Åhléns skriver att kunder som handlar på nätet kommer att få sin online-vara levererad hem, till ett postombud eller till valfritt Åhlénsvaruhus. Varuhusen ansvarar för utlämning och returhantering av online-varor. Kunden kommer oavsett leveransform att vid behov kunna välja att lämna tillbaka inköpta online-varor på valfritt Åhlénsvaruhus.

- Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet samt hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver, det här är bara början, säger

Cecilia Mortimer Meurling

, e-handelschef Åhléns.

Sortimentet som erbjuds vid lanseringen täcker mer än 20 000 varor. Målet på längre sikt är att öka detta till 48 000 varor, vilket motsvarar mängden varor i ett större Åhlénsvaruhus, som Uppsala eller Mall of Scandinavia.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web03