Elgiganten vann prestigetävling

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Elgiganten stod som vinnare i hemelektronikklassen i tävlingen "Sveriges bästa företag" när priserna delades ut på en gala på Nalen i går kväll.

Elgigantens vd Niclas Eriksson tog emot priset i går kväll.

”Sveriges bästa företag” baseras på en förstudie och en uppföljande kvantitativ undersökning med 10 671 svenska respondenter som genomfördes i januari 2016. Det är en riksrepresentativ undersökning där kunder fått svara på vilket som är Sveriges bästa företag inom olika branscher och varför.

– Den här utnämningen betyder extra mycket då den baseras på kundernas omdöme och uppfattning om oss. Vi drivs av ett starkt kundfokus och jobbar dagligen för att förbättra upplevelsen för våra kunder och den här utmärkelsen gör oss än mer motiverade att fortsätta det arbetet. Det här priset dedikerar jag våra 3700 medarbetare som gör ett sånt fantastiskt arbete med att ta hand om våra kunder varje dag, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande.

Elgiganten mäter dagligen kundtillfredsställelsen i sina varuhus med hjälp av så kallade Happy or Not-maskiner och över 50 000 kunder i veckan nyttjar möjligheten att betygsätta sin upplevelse. Återkopplingen från kunderna ligger sedan till grund för justeringar i verksamheten. Under det senaste året har andelen nöjda kunder ökat från 84 till 88 procent.

Elgiganten skriver i pressmeddelandet att den positiva utvecklingen beror på ett flertal olika faktorer, men den tillskrivs framför allt satsningen på service och tjänster. Allt fler kunder väljer att få sin nya produkt levererad och installerad i hemmet, tar hjälp att komma igång med sina nya produkter, önskar hjälp med molntjänster, överföring av data mellan olika enheter och mycket annat.

Även satsningen på kompetens och kundernas möjlighet att besöka Elgiganten via flera olika kanaler beroende på ärende har påverkat kundnöjdheten i positiv riktning.

– Vi vill vinna kundernas förtroende och då måste vi vara lättillgängliga och erbjuda rätt produkt, till rätt pris med relevanta tjänster, hög kompetens och bra service. Det är ett ständigt pågående förbättringsarbete och den här utmärkelsen blir ytterligare en värdemätare som visar att vi är på rätt väg, säger Niclas Eriksson.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124