Om 3 veckor är det premiär för Shop Nordic, en ny mässa för handeln med fokus på inredning, koncept och design. Mässan, som går på Kistamässan den 13 - 14 april, vänder sig till handeln i hela Norden och kommer att arrangeras vart tredje år. Den ersätter då mässan Butiksleverantör.
Det nya konceptet har tagits fram i nära dialog med branschen i form av ett antal leverantörer av butiksinredning samt ett branschråd bestående av representanter från bland annat Ica, Ikea, Lindex och Clas Ohlson.
– Det känns fantastisk spännande att, efter ca 1,5 år av planering och dialog och sedan ytterligare 1 års införsäljning, nu kunna presentera ett helt nytt mässkoncept som verkligen har skräddarsytts efter branschens behov och önskemål, säger
Sofie Dagnelid, projektchef för Shop Nordic hos Easyfairs.
Mässan samlar 170 utställare från 17 olika länder, bland annat från Kina, Tyskland, Schweiz, Italien, Tjeckien och USA, tillsammans med näst intill alla nordiska butiksinredare. Syftet är att ge besökaren inspiration för olika lösningar på former och materialval som speglar de senaste inredningstrenderna.
Också bland talarna märks en internationell prägel. Keynotetalare är retailexperten
Scott Bedburyfrån USA som är känd bland annat för att ha väglett två av världens mest respekterade varumärken – Nike och Starbucks – till ikoniska globala positioner.
Andra internationella talare är
Jeff Porter, expert inom digital signage från USA och
Alastair Kean, från Dalziel-Pow i Storbritannien.
Bland de svenska talarna syns Jens Nordfält, från Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm, Mona Riabacke, expert på risk- & beslutsanlys, Christer Olsson, ledarskapscoach och Fredrik Sandevärn, marknads- och eventansvarig på Ung cancer.