Det nya systemet beskrivs som en molntjänst, riktat till marknadsavdelning, men också till kundtjänst. Tjänsten gör det lättare att samla in och analysera transaktionsdata, så att man lätt kan skapa riktade kampanjer till rätt målgrupp.
– För Visma Retail innebär detta att vi inte bara är en leverantör av butikssystem, utan att vi blir en helhetsleverantör av alla processer som en butikskedja behöver, säger
vd för Abalon och Visma Retail.
Driva kampanjerDet nya systemet har fokus på kommunikation och ska ge bättre möjligheter att driva kampanjer i flera kanaler, framhåller man för Dagens Handel.
Andreas Schäfers förklarar att valet att lägga Abalon Relevate i molnet var helt naturligt:
Vi har åstadkommit en tjänst med hög säkerhet, som är lätt att komma åt och lätt att använda, säger han.
Lösningen har även automatiserade funktioner för att butikskedjorna ska kunna följa PUL.
IntegritetIntegritetsfrågorna har hög prioritet, säger han, och förklarar att systemet också rensas automatiskt så att inte uppgifter sparas för länge.
Joakim Svantesson, försäljnings- och marknadschef på Abalon framhåller att analysverktyget ska vara lätt för marknadsförare att använda, och att det även är ett bra verktyg för kundtjänst.
– Vi arbetar efter principen att vi gör det svåra lätt, att minska insatsen som krävs för detaljisterna så de kan lägga mer fokus på affärsnytta, säger han.
För den som inte anser sig ha tid eller kunskap nog att göra djupare analyser är det möjligt att köpa till analystjänster.