VRG: Ny strategi ska ge lönsamhet

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nu krävs krafttag för att få ordning på sko- och modeaccesoarkoncernen Venue Retail Group. Nyemission och ny strategi annonseras och 35 butiker ska stängas.

Venue Retail Group AB meddelar på skärtorsdagen att de tidigarelägger delårsrapporten för det andra kvartalet, och att styrelsen beslutat om en fullt garanterad nyemission om 132 miljoner kronor med företrädesrätt för befintliga aktieägare.
Därtill genomförs en riktad nyemission av preferensaktier till samtliga konvertibelinnehavare, i utbyte mot att konvertibellånet om 79 miljoner kronor löses in och därmed omvandlas till eget kapital.
Totalt tillförs därmed eget kapital om 211 miljoner kronor.

VRG är för närvarande inne i en omstruktureringsfas.

I samband med delårsrapporten för första kvartalet meddelades att styrelsen och den nya ledningen påbörjat arbetet med en genomgripande strategisk översyn samt en genomgång av kapitalstrukturen. Deras syfte är att uppnå en långsiktig finansiell stabilitet och lönsamhet.

Nu har bolaget anlitat Carnegie som strategisk rådgivare under 2016.


Tuffa åtgärder

I vd kommentaren analyserar VRG:s nye vd och koncernchef Jonas Ottosson bakgrunden till bolagets problem och vilka åtgärder som krävs för att räta upp situationen:

"Venue Retail Group har under ett antal år fokuserat på tillväxt och förvärv varför lönsamheten i bolaget blivit lidande. För att minska komplexiteten och öka lönsamheten har en strategisk översyn av butiksbeståndet gjorts och styrelsen har fattat beslut om att lägga ner cirka 35 butiker. Detta beslut innebär att bolaget blir av med förlustbringade butiker som påverkat resultatet negativt med cirka -10 miljoner kronor årligen samt att ytterligare besparingar av overheadkostnader kan realiseras.

Översynen och nedläggningarna medför att Bolaget drabbas av engångskostnader om -164 miljoner kronor i form av nedläggningskostnader och nedskrivningar av goodwill, varumärken, immateriella tillgångar samt butiksinredning. Av detta belastar -119 miljoner innevarande kvartal och -45 miljoner kommande kvartal, Q3 och huvuddelen av kostnaderna är inte kassaflödespåverkande."

Han skriver även att arbetet med koncept och sortimentsförändring sedan oktober 2015 har fått stort utrymme i organisationen och att en ny affärsplan har utarbetats. "Detta har varit högsta prioritet för att kunna nå ut till konsument så fort som möjligt. Vi räknar med att se de första effekterna av detta arbete under hösten 2016."

Andra kvartalet (december 2015-februari 2016)
Venue Retail Group redovisar för andra kvartalet en försäljning i jämförbara butiker om -6 procent och ett EBITDA före engångskostnader om -6 miljoner kronor.
Jonas Ottosson kommenterar utfallet för andra kvartalet med att "såväl utfall som utveckling av försäljning och lönsamhet är otillfredsställande. Det som påverkade kvartalet negativt var en svag decemberförsäljning, en ogynnsam norsk marknad samt en försvagning av den norska kronan."
Han framhåller dock att kvartalet avslutades med en stark februariförsäljning som överträffade både föregående års samt marknadens försäljningssiffror.

Under andra kvartalet uppgick koncernens nettoomsättning till 240,4 miljoner kronor (265,1)

Färre butiker och en försvagning av den norska kronan har påverkat omsättningen negativt med totalt -17 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 48,0 procent (48,0)
Resultat före av- och nedskrivningar och engångskostnader blev -5,9 miljoner kronor (2,1)

Koncernens försäljning för jämförbara butiker under kvartalet minskade med -6 procent
Under kvartalet har tre olönsamma butiker stängts


Perioden september 2015-februari 2016:


Koncernens nettoomsättning uppgick till 440,3 miljoner kronor (481,1)
Färre butiker och en försvagning av den norska kronan har påverkat omsättningen negativt med totalt -33 miljoner krononr jämfört med motsvarande period föregående år.
Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,2 procent (51,1)
Resultat före av- och nedskrivningar blev -16,6 miljoner kronor (2,4) exklusive engångskostnader.

Nya mål
I samband med omstruktureringen av balansräkningen och den strategiska översynen av butiksbeståndet har koncernens ledning beslutat om nya finansiella mål:

- Accessoarer (Accent/Morris) ska uppnå en EBIT-marginal om 5-7 procent inom 3-5 år
- Skor (Rizzo/NK) skall ska uppnå en EBIT-marginal om 7-9 procent inom 3-5 år
I samband med omstruktureringen uppstår engångskostnader om totalt 164 Mkr, varav 45 Mkr kommer belasta nästkommande kvartal, Q3. Huvuddelen av engångskostnaderna avser nedskrivningar av tillgångar, vilka inte är kassaflödespåverkande.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128