Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 8,7 procent i februari 2016 jämfört med februari 2015. Dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 10,8 procent. Det visar färska siffror från HUI research och SCB.
– Den kraftiga försäljningsökningen i februari förklaras till hälften (4 procentenheter) av en extra försäljningsdag i och med skottdagen, men även korrigerat för detta fortsätter detaljhandeln att uppvisa goda tillväxttal. Den preliminära försäljningssiffran landade på 53,1 miljarder kronor, vilket motsvarar en tillväxt om 4,8 procent (skottdagskorrigerat) jämfört med februari 2015, kommenterar
Andreas Svenssonpå HUI research.
Dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 3,2 procent (skottdagskorrigerat), varav 1,8 procentenheter kan förklaras av prishöjningar. Sällanköpsvaruhandeln ökade i sin tur försäljningen med 5,8 procent (skottdagskorrigerat). Prisökningstakten i sällanköpsvaruhandeln har länge varit negativ och så var fallet även under februari månad.
– Trenden pekar dock på att priserna inom sällanköpsvaruhandeln är på uppgång, mycket på grund av kronans försvagning och faktorer som högre importpriser, hyror och löner, vilket handlarna på sikt måste kompensera för. Modehandeln och möbelhandeln är två branscher som har börjat höja priserna i konsumentledet, men fler branscher kommer sannolikt att följa efter under året, kommenterar Andreas Svensson.
De branscher som visade störst försäljningsökningar, i löpande priser, var möbelhandeln och sport- och fritidshandeln. Järn och bygg fortsätter att gå bra och modehandeln hade en bra ökning.
Detaljhandelsindex februari 2016,löpande priser
februari ack
Dagligvaruhandel 6,4 4,6Mest livsmedel 6,4 4,8
Systembolaget 6,3 2,6
Apotek 5,7 0,8
Kläder 10,2 6,6
Skor 7,3 3,1
Möbler 14,4 9,7
Heminredning 7,4 2,5
Elektronik 8,8 4,5
Järn- och bygg 10,3 8,3
Färg 9,7 - 2,5
Bok- och papper osäkerhet i skattningarna
Guldsmed 5,0 4,5
Sport och fritid 14,4 14,7
Optik 8,4 8,5
Leksaker 2,6 3,2
Total detaljhandel 8,7 6,2