Apoteket AB ökade försäljningen

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Statliga Apoteket AB har i dag publicerat sin årsredovisning. Både nettoomsättning och rörelseresultat ökade rejält och marginalen förbättrades.

Nettoomsättningen ökade till 19 599 (18 567) miljoner kronor och rörelseresultatet ökade till 464 (343) miljoner kronor .
Rörelsemarginalen förbättrades till 2,4 (1,8) procent.

Apoteket öppnade fyra nya apotek och hade vid årets utgång 372 apotek.

Effektiviseringar
I sin vd-kommentar skriver Ann Carlsson, vd för Apoteket AB, att apotekskedjan har haft en bra försäljningsutveckling under året, och att ökningen framför allt är driven av ökade snittköp och fler kunder.
Resultatet förbättrades med 35 procent till 464 miljoner kronor och rörelsemarginalen ökade till 2,4 procent.
Hon framhåller att den kontinuerliga förbättringen på resultat och marginal framförallt är baserad på ett konsekvent arbete med att sänka kostnader och höja den interna effektiviteten.
” Stabila marknadsutsikter och ökade satsningar på vårt apoteksnät gör att vi har hög tilltro till att 2016 nå vårt långsiktiga lönsamhetsmål om en rörelsemarginal på 3 procent,” skriver hon.

Kundfokus
Vidare framhåller hon starkt kundfokus, som inneburit flera nya satsningar under året såsom nya produkter för hud, ansikte och fot och digitala satsningar för att förenkla för kunder med recept. Bland annat har en app, Mina mediciner, lanserats. Den gör det enklare för kunden att göra sina receptärenden i mobilen.
Under fjärde kvartalet förvärvade Apoteket AB Snabboteket, en tjänst som erbjuder en enkel förpackningslösning av apoteksprodukter för människor-på-väg, idag främst på utvalda hotell.
Framöver väntar en förnyelse av apoteksnätet – under 2016 att moderniseras ett stort antal apotek och flera kommer att nyetableras.
”Transaktionen i början av året att köpa åtta apotek av Apotek Hjärtat ligger i linje med den satsningen.” framhåller Ann Carlsson.

Landstingen stora kunder
Under året förlängde flera landsting sina avtal om läkemedelsleveranser och tillverkning av specialläkemedel med Apoteket AB. Ett nytt avtal gällande dosförpackade läkemedel till Västra Götalandsregionen och Region Halland startar i början av 2016.
I samband med det samlar Apoteket AB all produktion av dosförpackade läkemedel i en ny anläggning i Örebro.

Hållbarhet och priser
Apoteket arbetar också aktivt med hållbarhet, bland annat genom att hjälpa kunderna att använda sina läkemedel på rätt sätt . Apoteket har omfattande kvalitetskontroll av alla produkter som inte är läkemedel. Under året han man även tagit bort produkter med ingredienser som i nya undersökningar visat sig kunna vara skadliga i höga doser och svåra att bryta ned i naturen.

Apoteket ger också på olika sätt stöd till nyanlända. På utvalda apotek erbjuds praktikplatser till personer med utländsk apotekarexamen under tiden de väntar på svensk yrkeslegitimation.

Hon skriver också att Apoteket under 2015 utsetts till det starkaste och mest hållbara varumärket i apoteksbranschen samt att kedjan också fått utmärkelserna Årets e-handel/omnikanal och Årets ledare. De sistnämnda priserna delades ut i tävlingen Retail Awards, som Svensk Handel och Dagens Handel står bakom.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174