23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fyndiq säger upp

E-handelsföretaget Fyndiq tvingas säga upp en tredjedel av sin personal, när man nu drar sig ur Tyskland.








Karl-Johan PerssonJan Carlzon







Dinesh Nayar



E-handelssajten Fyndiq erbjuder handlare med produkter inom kategorier som mode, skönhet, elektronik, sport, fritid och hem att sälja fyndvaror till slutkonsumenter. I juni 2015 lanserades Fyndiq i Tyskland som första marknad utanför Sverige. Till Fyndiqs investerare hör bland andra Northzone, Industrifonden, H&M:s , Bonnier-familjen och f.d SAS-vd:n , allt enligt företagets hemsida. Bolaget har fokuserat på tillväxt med en växt på omkring 60 procent de senaste åren. Omsättningen låg på över 300 miljoner kronor i fjol. Men verksamheten går med förlust och nu stänger bolaget ner sin tyska sajt och fokuserar på den svenska hemmamarknaden. – Vår affärsstrategi har sedan starten byggt på kraftig tillväxt. Men vi behöver även öka vårt fokus på vår långsiktiga affär. Våra möjligheter att säkerställa detta är starkast i Sverige, där vi är marknadsledande och fortsätter att växa kraftigt. Vi grundare har därmed beslutat att lägga allt fokus på vår hemmamarknad. Detta innebär att vi nu skjuter på våra kommersiella expansionsplaner mot den tyska konsumentmarknaden på framtiden, säger , vd och grundare av Fyndiq. Koncentrationen på Sverige gör att företaget måste säga upp: att 28 procent av bolagets tjänster försvinner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109