Varumärkesexperten amerikanske
Scott Bedburyvar igår på Kistamässan och talade för fullsatt hus.
Mest känd är han kanske för sitt arbete hos Nike, där han var med om att ta fram Just do it-kampanjen, och för sitt jobb som marknadschef hos Starbucks under kaffekedjans första tillväxtår.
I dagens läge, när mycket i affärsvärlden handlar om att sifferanalys, höjde han lite av ett varningens finger.
Till bilden av ett förälskat par och en nyfödd baby, sade Scott Bedbury:
– De stora besluten har väldigt lite att göra med siffor. Att bli kär och skaffa barn är sällan beslut grundande på kvantifierade data.
Lite tillspetsat beskrev han några kontraproduktiva förhållningssätt för den som vill bygga ett framgångsrikt varumärke:
Utred allt till döds, simma motströms i en strid ström av data och siffror och dränk intuitionen.
Att däremot, som hans tidigare chef Adidasgrundaren
, vara mycket öppen för att misslyckanden hos medarbetarna kan vara ett steg på vägen är en bra princip:
– Att misslyckas var okey, bara man inte gjorde om samma misstag utan visade att man lärt sig något av det. Den som inte vågat ta risken och misslyckats, blev inte heller befordrad.
Lyssna på konsumenten i diskussionsforumSjälv jobbar han sedan länge med diskussions-och fokusgrupper.
– Med rätt grupp och de rätta diskussionsledarna är det förvånande vilka saker man kan få höra. I dessa fokusgrupper kan folk efter bara några minuter tala om saker som de aldrig säger till någon annan.
Etiskt förhållningssättHans resonemang bottnade i en slags etisk syn på affärslivet:
– Du ska tillföra ditt varumärke samma värden som du vill ge ditt barn, sade han och berättade vad hans sexåriga dotter sagt en morgon när han berättade att han skulle på möte hos leksaksföretaget Mattel: "Skippa det rosa och dumpa Ken".
Scott Bedbury framförde detta på ledningsgruppsmötet. Dottern var lite tidigt ute, men hennes yttrande kom att bli smått profetiskt för den resa som dockan Barbie sedan företagit.