23948sdkhjf

Tysk handel vill fasa ut plastpåsar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Plastpåsar är ett globalt miljöproblem. EU överväger lagstiftning för att minska antalet,. Nu drar tyska handlare igång ett frivilligt initiativ för att få kontroll över hur mycket plastpåsar som lämnas ut.

Den tyska detaljhandeln har startat ett samarbete mot plastpåsar.
Enligt ett EU-direktiv måste antalet plastpåsar i Europa minskas. I genomsnitt använder en EU-medborgare 198 påsar per år. Långsiktigt syftar man dock på en förbrukning på 40 påsar per invånare och år. Tysklands handel vill förekomma ett lagligt krav och satsar på ett frivilligt initiativ.

Tysk-Svenska Handelskammaren skriver i ett pressmeddelande att plastpåsar eller bärkassar är ett allvarligt hot mot miljön och en symbol för ett slit- och slängsamhälle, samt att re fjärdedelar av allt skräp som finns i havet består av syntetiskt material. Dessutom leder nedskräpning till föroreningar även på fastlandet.

I Tyskland, där man använder i genomsnitt 71 bärkassar per invånare och år, är problematiken inte fullt så allvarligt som i andra länder som till exempel Bulgarien där man förbrukar i genomsnitt 421 bärkassar per invånare och år. Siffran för Sverige ligger på kring 100 plastpåsar.

Europeiska Unionen vill minska antalet i alla 28 EU-länder till genomsnittligt 40 bärkassar till 2025 med ett mellansteg på 90 påsar till 2019. Eller så ska länderna helt förbjuda utdelningen av kostnadsfria plastpåsar till kunderna.

Nu vill den tyska handeln vill förekomma lagkrav.

Att man måste betala för sin bärkasse är inget nytt i den tyska detaljhandeln. Tyska branschförbundet Handelsverband Deutschland (HDE) som representerar sina medlemmar inom detaljhandeln samarbetar just nu med miljödepartementet för att nå fram till en frivillig överenskommelse inom branschen. Därmed vill man förekomma att prisnivån för plastpåsar regleras av staten samt öka medvetenheten hos konsumenterna.

HDE:s överenskommelse är frivillig och syftar på att företagen anmäler antalet utdelade plastpåsar per år hos Gesellschaft für Verpackungsmarktforschung (GVM) och betalar en årlig avgift. Den beror på hur många påsar som ges till konsumenterna: 500 euro för upp till 10 miljoner påsar, 2 500 euro för mellan 10 och 50 miljonar påsar och 7 500 euro för mer än 50 miljoner påsar. GVM samlar informationen och meddelar EU-kommissionen som övervakar omsättningen av EU:s direktiv.

Dessutom rekommenderar det tyska branschförbundet sina medlemmar att visa upp alternativ för konsumenten såsom returpåsar eller pant-påsar där kunderna handlar en tygpåse som kan bytas mot en ny när den gamla går sönder. Ytterligare ett alternativ som nämns är att kunderna bär inköpet hem med sina egna väskor, påsar, burkar.

Denna modell finns redan i butiken Original-Unverpackt, Berlins och Tysklands första mataffär utan engångsförpackningar.

Gode exempel från andra EU-länder

Tyska -Svenska handelskammaren skriver också att andra EU-länder har redan vidtagit verksamma åtgärder för att minska förbrukningen.
Irland där man förbrukade 328 påsar per invånare och år infördes ett lagstadgat pris för plastpåsar som ligger på 44 eurocent.
Det minskade förbrukningen till genomsnittligt 18 påsar, den lägsta siffran i hela EU.

Den franska regeringen har beslutat att förbjuda alla engångsplastpåsar (bärkassar) för exempelvis frukt och grönt som finns tillgängliga gratis inom dagligvaruhandeln i Frankrike men knappast går att återvinna. Dessa kommer att förbjudas från 2017 och ersättas med plastpåsar av tjockare material som går att använda flera gånger och som är återvinningsbara. En del kedjor inom dagligvaruhandeln har redan implementerat den nya regeln och erbjuder numera kostnadspliktiga och återvinningsbara plastpåsar vid kassorna.

I Sverige har dagligvaruhandeln tagit betalt för plastpåsar i sedan mitten på 1970-talet.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Från Nespresso till Björn Borg

Hon blir ny marknadsdirektör för modebolaget.

Från Ikea till Itab

Fler mindre butiker för Elgiganten

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Nyhetsbrev

Påsken sänkte marsförsäljningen

Arkiv

Jula in i finansbranschen

God start för Bygghemma

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

& Other Stories öppnar Varuhuset

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126