23948sdkhjf

Office Depot är riggat för en ny tid

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Moderna kontor är en mötesplats där medarbetare byter idéer och erfarenheter, lägger upp strategier och löser problem. De pappersfyllda skrivborden och jalusiskåpen proppade med pärmar fick inte följa med i senaste flytten.

Kontorsmaterialbranschen som förr levde på att sälja allt som hörde till 9-5 jobben anpassar sig nu efter dagens fria, rörliga arbetsliv. Det behövs inte längre ett hålslag till varje skrivbord. Det är inte säkert att det ens behövs ett skrivbord till varje anställd. Kontorsytorna har krympt.

Margareta Le Calvé, vd för kontorsmaterialkedjan Office Depot väntar i den nyöppnade caféhörnan i Office Depotbutiken på Hötorget som snabbt blivit en betydelsefull mötesplats. Här kan kunden slå sig ner med sin kaffekopp, nyttja fritt wi-fi, skriva ut en presentation från telefonen, få den laminerad och inbunden.
– Vi kan vara en räddare i nöden för den som glömt en utskrift på kontoret säger hon, och samtalet glider snabbt över till förändringarna i arbetslivet under senare år. Hon har följt utvecklingen, innan hon kom till Office Depot för tre år sedan arbetade hon för flera olika kontorsmöbelföretag.


Guldläge

Hon beskriver situationen för Office Depot som ett ”guldläge” - företaget har 47 butiker i riktigt bra lägen i svenska städer. Det gäller att bjuda på ett brett och fräscht produktutbud, en trivsam och funktionell miljö och tjänster som verkligen är till nytta.

Office Depot har utvidgat sitt utbud till att omfatta allt som kan behövas för att göra kontoret till en attraktiv plats. Allt från städmaterial och fika till kontorsmöbler och kontorsmaterial. Det gör att Office Depot kan fungera som helhetsleverantör, något som förenklar inköpen. Kunderna kan också köpa till tjänster. De behöver inte längre ha en vaktmästare som byter toner i skrivaren utan kan beställa både produkter, påfyllnad och service.
– Människor har behov av att mötas, och kontoret blir en hub, men många administrativa och praktiska funktioner har skalas bort och lags ut på leverantörer, säger Margareta Le Calvé.

Hon framhåller att färg och form blir allt viktigare för företagen. Många satsar på profilerat kontorsmaterial i speciella färger och tryck för att få kontoret att bli enhetligt och med en tydlig identitet som kan förstärka företagets varumärke.
I dag är många av företagens anställda väldigt rörliga. De jobbar på flygplatser, i hotellobbys, på caféer, hos sina kunder eller i hemmet. Människor som har kontoret på fickan kräver ett helt nytt utbud av både produkter och tjänster. En av Office Depots storsäljare är en ryggsäck med plats för dator. Försäljningen av pärmar har gått ner, medan färgglada mappar att samla arbetsmaterial till olika projekt i säljer bra, liksom anteckningsböcker och mindre anteckningsblock, gärna i vackra färger och material som är sköna att ta i.

Avskaffade internkonkurrens
Nätförsäljning är ett självklart inslag. Många kunder kollar sortimentet innan de går till butiken, och många föredrar att titta runt i butiken för att sedan göra en nätbeställning på en skärm i butiken och beställa leverans till kontoret.
– Min första åtgärd som ny vd för tre år sedan var att avskaffa den interna konkurrensen mellan butik, fältsäljare och näthandel, som lade hämsko på försäljningen. Nu spelar det ingen roll var orden läggs, det viktiga är att vi möter kunden på kundens önskemål säger Margareta Le Calvé.

Produkterna som Office Depot säljer är inte unika. Det finns kontorsförnödenheter på många ställen. Det som särskiljer är paketeringen och vår kunniga personal.

Vi säljer inte en kaffemaskin, utan en lösning som består av kaffemaskin+påfyllnad och service, kakor och annat för fikastunden, enkelt och effektivt levererat, säger hon.
Det kräver en del av personalen, som ständigt vidareutbildas för att kunna fungera som rådgivare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här har Dressmann gått i konkurs – 31 butiker omfattas

Försäljningsrekord och ny butik för Jula

"I framtiden ska Marqet omfatta 80 till 90 butiker"

För 67 butiker är avtalen färdigförhandlade och fler nya avtal väntar inom de närmaste två veckorna.

På nytt jobb
Daymakerduo startar nytt kundmötesföretag

Farsta centrum har ny ägare

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Nyhetsbrev

Citykärnor i nytt samarbete

Arkiv

Clas Ohlson: Resultat och marginal över förväntan

Zara Home har slagit igen i Göteborg

TEKNIK
Massmarknad i sikte för biometriska betalkort

Tar över Digital Inn

Köper delar av konkursboet.

Mat och apoteksvaror i samma e-handelspåse

Target stänger butiker på grund av upplopp

E-handel för Flying Tiger Copenhagen

1

Svensk Handel: Riv upp plastpåseskatten – underlaget felaktigt

På nytt jobb
Matkasseföretag hämtar CFO från Speqta

Polarn O. Pyret i Norge i rekonstruktion

Dotterbolaget omfattar 21 butiker.

Normal öppnar 10 minibutiker

Jaktia i medvind – öppnar ny butik i september

Stabilt konkursläge men en andra våg hotar i höst

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Cervera presenterar nytt affärsområde

Footways omsättning backar

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Kungsängen till Åhléns

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Nu öppnar Ronneby Outlet

På nytt jobb
Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.114