23948sdkhjf

Office Depot är riggat för en ny tid

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Moderna kontor är en mötesplats där medarbetare byter idéer och erfarenheter, lägger upp strategier och löser problem. De pappersfyllda skrivborden och jalusiskåpen proppade med pärmar fick inte följa med i senaste flytten.

Kontorsmaterialbranschen som förr levde på att sälja allt som hörde till 9-5 jobben anpassar sig nu efter dagens fria, rörliga arbetsliv. Det behövs inte längre ett hålslag till varje skrivbord. Det är inte säkert att det ens behövs ett skrivbord till varje anställd. Kontorsytorna har krympt.

Margareta Le Calvé, vd för kontorsmaterialkedjan Office Depot väntar i den nyöppnade caféhörnan i Office Depotbutiken på Hötorget som snabbt blivit en betydelsefull mötesplats. Här kan kunden slå sig ner med sin kaffekopp, nyttja fritt wi-fi, skriva ut en presentation från telefonen, få den laminerad och inbunden.
– Vi kan vara en räddare i nöden för den som glömt en utskrift på kontoret säger hon, och samtalet glider snabbt över till förändringarna i arbetslivet under senare år. Hon har följt utvecklingen, innan hon kom till Office Depot för tre år sedan arbetade hon för flera olika kontorsmöbelföretag.


Guldläge

Hon beskriver situationen för Office Depot som ett ”guldläge” - företaget har 47 butiker i riktigt bra lägen i svenska städer. Det gäller att bjuda på ett brett och fräscht produktutbud, en trivsam och funktionell miljö och tjänster som verkligen är till nytta.

Office Depot har utvidgat sitt utbud till att omfatta allt som kan behövas för att göra kontoret till en attraktiv plats. Allt från städmaterial och fika till kontorsmöbler och kontorsmaterial. Det gör att Office Depot kan fungera som helhetsleverantör, något som förenklar inköpen. Kunderna kan också köpa till tjänster. De behöver inte längre ha en vaktmästare som byter toner i skrivaren utan kan beställa både produkter, påfyllnad och service.
– Människor har behov av att mötas, och kontoret blir en hub, men många administrativa och praktiska funktioner har skalas bort och lags ut på leverantörer, säger Margareta Le Calvé.

Hon framhåller att färg och form blir allt viktigare för företagen. Många satsar på profilerat kontorsmaterial i speciella färger och tryck för att få kontoret att bli enhetligt och med en tydlig identitet som kan förstärka företagets varumärke.
I dag är många av företagens anställda väldigt rörliga. De jobbar på flygplatser, i hotellobbys, på caféer, hos sina kunder eller i hemmet. Människor som har kontoret på fickan kräver ett helt nytt utbud av både produkter och tjänster. En av Office Depots storsäljare är en ryggsäck med plats för dator. Försäljningen av pärmar har gått ner, medan färgglada mappar att samla arbetsmaterial till olika projekt i säljer bra, liksom anteckningsböcker och mindre anteckningsblock, gärna i vackra färger och material som är sköna att ta i.

Avskaffade internkonkurrens
Nätförsäljning är ett självklart inslag. Många kunder kollar sortimentet innan de går till butiken, och många föredrar att titta runt i butiken för att sedan göra en nätbeställning på en skärm i butiken och beställa leverans till kontoret.
– Min första åtgärd som ny vd för tre år sedan var att avskaffa den interna konkurrensen mellan butik, fältsäljare och näthandel, som lade hämsko på försäljningen. Nu spelar det ingen roll var orden läggs, det viktiga är att vi möter kunden på kundens önskemål säger Margareta Le Calvé.

Produkterna som Office Depot säljer är inte unika. Det finns kontorsförnödenheter på många ställen. Det som särskiljer är paketeringen och vår kunniga personal.

Vi säljer inte en kaffemaskin, utan en lösning som består av kaffemaskin+påfyllnad och service, kakor och annat för fikastunden, enkelt och effektivt levererat, säger hon.
Det kräver en del av personalen, som ständigt vidareutbildas för att kunna fungera som rådgivare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Nyhetsbrev

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Arkiv

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.129