23948sdkhjf

Office Depot är riggat för en ny tid

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Moderna kontor är en mötesplats där medarbetare byter idéer och erfarenheter, lägger upp strategier och löser problem. De pappersfyllda skrivborden och jalusiskåpen proppade med pärmar fick inte följa med i senaste flytten.

Kontorsmaterialbranschen som förr levde på att sälja allt som hörde till 9-5 jobben anpassar sig nu efter dagens fria, rörliga arbetsliv. Det behövs inte längre ett hålslag till varje skrivbord. Det är inte säkert att det ens behövs ett skrivbord till varje anställd. Kontorsytorna har krympt.

Margareta Le Calvé, vd för kontorsmaterialkedjan Office Depot väntar i den nyöppnade caféhörnan i Office Depotbutiken på Hötorget som snabbt blivit en betydelsefull mötesplats. Här kan kunden slå sig ner med sin kaffekopp, nyttja fritt wi-fi, skriva ut en presentation från telefonen, få den laminerad och inbunden.
– Vi kan vara en räddare i nöden för den som glömt en utskrift på kontoret säger hon, och samtalet glider snabbt över till förändringarna i arbetslivet under senare år. Hon har följt utvecklingen, innan hon kom till Office Depot för tre år sedan arbetade hon för flera olika kontorsmöbelföretag.


Guldläge

Hon beskriver situationen för Office Depot som ett ”guldläge” - företaget har 47 butiker i riktigt bra lägen i svenska städer. Det gäller att bjuda på ett brett och fräscht produktutbud, en trivsam och funktionell miljö och tjänster som verkligen är till nytta.

Office Depot har utvidgat sitt utbud till att omfatta allt som kan behövas för att göra kontoret till en attraktiv plats. Allt från städmaterial och fika till kontorsmöbler och kontorsmaterial. Det gör att Office Depot kan fungera som helhetsleverantör, något som förenklar inköpen. Kunderna kan också köpa till tjänster. De behöver inte längre ha en vaktmästare som byter toner i skrivaren utan kan beställa både produkter, påfyllnad och service.
– Människor har behov av att mötas, och kontoret blir en hub, men många administrativa och praktiska funktioner har skalas bort och lags ut på leverantörer, säger Margareta Le Calvé.

Hon framhåller att färg och form blir allt viktigare för företagen. Många satsar på profilerat kontorsmaterial i speciella färger och tryck för att få kontoret att bli enhetligt och med en tydlig identitet som kan förstärka företagets varumärke.
I dag är många av företagens anställda väldigt rörliga. De jobbar på flygplatser, i hotellobbys, på caféer, hos sina kunder eller i hemmet. Människor som har kontoret på fickan kräver ett helt nytt utbud av både produkter och tjänster. En av Office Depots storsäljare är en ryggsäck med plats för dator. Försäljningen av pärmar har gått ner, medan färgglada mappar att samla arbetsmaterial till olika projekt i säljer bra, liksom anteckningsböcker och mindre anteckningsblock, gärna i vackra färger och material som är sköna att ta i.

Avskaffade internkonkurrens
Nätförsäljning är ett självklart inslag. Många kunder kollar sortimentet innan de går till butiken, och många föredrar att titta runt i butiken för att sedan göra en nätbeställning på en skärm i butiken och beställa leverans till kontoret.
– Min första åtgärd som ny vd för tre år sedan var att avskaffa den interna konkurrensen mellan butik, fältsäljare och näthandel, som lade hämsko på försäljningen. Nu spelar det ingen roll var orden läggs, det viktiga är att vi möter kunden på kundens önskemål säger Margareta Le Calvé.

Produkterna som Office Depot säljer är inte unika. Det finns kontorsförnödenheter på många ställen. Det som särskiljer är paketeringen och vår kunniga personal.

Vi säljer inte en kaffemaskin, utan en lösning som består av kaffemaskin+påfyllnad och service, kakor och annat för fikastunden, enkelt och effektivt levererat, säger hon.
Det kräver en del av personalen, som ständigt vidareutbildas för att kunna fungera som rådgivare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Apotek tilldelas franchisepris

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Daymaker i konkurs

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Nyhetsbrev

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Arkiv

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

Berlins i konkurs

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Jysk byter läge i handelsområdet

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Beijer släpper corona-guide

På nytt jobb
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

VRG vill att tingsrätten avvaktar om konkursbeslut

Bolaget inte längre på obestånd då finansiering ska finnas.

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Paradiset i konkurs

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Så mycket har Gekås tappat

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Gateau säger upp 85 provanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.096